نی تلخ

331

نی تلخ

نی تلخ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان ایران است. دهی است از دهستان کوهستان بخش داراب شهرستان فسا در 98هزارگ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای نی تلخ

نی تلخ

نی تلخ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان ایران است.


دهی است از دهستان کوهستان بخش داراب شهرستان فسا در 98هزارگزی جنوب داراب اما در حوزه ی هرمزگان قرار دارد. در منطقه ٔ کوهستانی و معتدل هوایی واقع است تقریبا 350 تن سکنه دارد. آبش از چشمه ، محصول عمده اش بادام و انگور و مویز و انجیر و شغل مردمش باغداری و دامداری است.

دهنه ی نی تلخ مربوط به روستای چاه سرخ است و همین باعث شده که به این روستا هم چاه سرخ بگویند هم نی تلخ و اسم این دهنه ی سر سبز را روی روستا هم بگذارند. ولی در واقع نی تلخ اسم دهنه ای است که اهالی چاه سرخ در آنجا باغهای انجیر انگور بادام و ... دارند و در روستا هیچ باغی وجود ندارد، مردم در روستای چاه سرخ زندگی میکنند و در دهنه ی نی تلخ باغداری میکنند.

ورودی دهنه ی نی تلخ از میان دو کوه است و کوه ها به صورت رشته ای اطراف درختان را گرفته اند درختان فراوانی از جمله: انجیر، انگور، بادام، انار که همگی تنها از طریق آب باران آبیاری میشوند و همینطور درختانی چون بنه، گیلاس وحشی و ... در دهنه ی نی تلخ دیده میشود و گیاهان دارویی فراوانی نیز در این دهنه یافت میشود که میتوان به آویشن، مورتلخ و گیاهان بی شمار دیگر اشاره کرد و همینطور حیوانات و پرندگانی همچون بلبل، دمبیل، کبک، تیهو، هدهد، دارکوب، فنچ روباه، گرگ، بزمجه مارکور، مار جعفری، تیر مار و ... در این دهنه زندگی میکنند. ساکنین روستا بیشتر از راه دامداری امرار معاش میکنند

...

اگر علاقه مند هستید تصاویر این روستا و دهنه ی نی تلخ را مشاهده کنید به آدرس اینستاگرام: @chahsorkh مراجعه کنید.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به نی تلخ نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.