سیرمند

370

سیرمند

سیرمند، روستایی از توابع شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان ایران است. سیرمند در فاصلهٔ ۱۶۰ کیلومتری بندرعباس و ۷۰ کیلومتری حاجی‌آباد واقع شده که راه ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای سیرمند

سیرمند

سیرمند، روستایی از توابع شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان ایران است. سیرمند در فاصلهٔ ۱۶۰ کیلومتری بندرعباس و ۷۰ کیلومتری حاجی‌آباد واقع شده که راه ورود به سیرمند از روستای سرچهان و سیاهک (سهک) می‌باشد و یک راه قدیمی‌تر هم وجود دارد که هنوز آسفالت نشده‌است، و ورودی آن از سمت بندرعباس که در حال حرکت باشید یک کیلومتر پیش از تونل تنگ زاغ می‌باشد که در صورت آسفالت شدن جاده حدود چهل و پنج دقیقه از بندرعباس زودتر به سیرمند می‌رسید. اطراف آن را را رشته‌کوهی شمال کوه جائین، غرب جادهٔ اصلی و شرق کوه بونه وت شکر آخرین رشته‌کوه‌های زاگرس پوشانده، در شرق کوه برفی و در شمال آن کوه شاهانی (شانی) قرار دارد. گویش مردم سیرمندی می‌باشد. این منطقه کوهستانی بوده و آب و هوای معتدلی دارد، این روستا دارای زمین‌های کشاورزی، درختان خرما و مرکبات می‌باشد. داشتن منابع باستانی وکهن مانند پل میلکانی عبور آب وسنگ برجسته‌های در کوه و درهٔ کافران از اصالت این منطقهٔ شهرآئینی همراه می‌کند. محقق آذین‌معتضدکیوانی

جمعیت

جمعیت این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۶۵ نفر (۱۶۸خانوار) بوده‌است.

محله

سیرمند از محله‌های زیر تشکیل شده :سردر، شهرک ، مزرو، رائیز، مزرعه، تلمرا و باباکوه.

محصولات

این روستا مرکبات نارنگی محلی، پرتقال محلی و واشنگتنی، نارنگی جهرمی، لیمو ترش و همچنین انار می‌باشد. از درختان خرمای این روستا می‌توان خاصویی، خنزی، مضافتی، شاهانی و … نام برد، محصولات خرمای این روستا از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد. صیفی جات این روستا هر چند وسیع نیست ولی به دلیل غنی بودن خاک این منطقه کیفت بالایی دارند؛ که می‌توان به خیار سبز، هندوانه، طالبی اشاره کرد. این محصولات در دو فصل بهار اواسط اردیبهشت و اوایل خرداد و همین‌طور در اواخر فصل تابستان یعنی اواخر شهریور و اوایل مهر برداشت و در بندعباس عرضه می‌شود. معمولاً در فصل تابستان صیفی جات جای خود را به مزارع ذرت و گندم می‌دهند.

طبیعت سیرمند

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به سیرمند نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.