اشن

549

اشن

اشن، اشن روستایی کوهستانی وزیبا از توابع بخش مهردشت شهرستان نجف‌آباد در استان اصفهان ایران است. جمعیت براساس آمار بدست آمده از سرش...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای اشن

اشن

اشن، اشن روستایی کوهستانی وزیبا از توابع بخش مهردشت شهرستان نجف‌آباد در استان اصفهان ایران است.

جمعیت

براساس آمار بدست آمده از سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، ۵۴۳۹ نفر (۱۷۳۳ خانوار) ساکن این روستا بوده‌اند.

تاریخچه

اشن از روستاهای بسیار قدیمی کشور می‌باشد، به گونه‌ای که قدمت آن را به قبل از صفویه نسبت می‌دهند و در ۱۰۰ کیلومتری غرب اصفهان دریک منطقه کوهستانی وخوش آب وهوا واقع شده‌است. روستای اشن از جنوب به داران و دامنه واز شرق به شهر دهق و روستای گلدره واز شمال به روستای دماب وازغرب به گلپایگان و روستای رحمت آباد ارتباط دارد. اشن در گذشته دارای ۳ قلعه بزرگ بوده‌است که در دههٔ ۸۰ همراه با توسعه روستا و عدم نظارت سازمان میراث فرهنگی این قلعه‌ها تخریب گردیدند.از آثار بجامانده تاریخی ، می توان عمارت ناظم و حمام تاریخی اشن رانام برد.

موقعیت جغرافیایی

دارای آب و هوای سرد و معتدل می‌باشد و دارای تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد و برفی می‌باشدو این دهستان در دامنهٔ کوه بنا شده‌است و تقریباً آب و هوای کوهپایه‌ای زاگرس را دارا می‌باشد یکی از بزرگ‌ترین روستاهای منطقهٔ مهردشت، اَشن است که فاصلهٔ آن تا دهق ۳۰ کیلومتر و تا اصفهان ۱۲۰ کیلومتر است. این روستا در ۳۳ درجه و ۵ دقیقهٔ عرض جغرافیایی و ۵۰ درجه و ۴۱ دقیقهٔ طول جغرافیایی قرار دارد؛ و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۰۰ متر است. این روستا از طرف جنوب به منطقهٔ فریدن و دامنه، از طرف جنوب شرقی به روستای گلدره، از طرف شمال غربی به رحمت آباد، و از طرف شمال شرق به دُماب محدود است.


مردم

مردم در گذشته به زبان فارسی دری صحبت می‌کردند که هم اکنون پس از گذشت زمان به فارسی رایج تبدیل شده است.


جمعیت

پیشه

پیشه اغلب مردم اشن در گذشته کشاورزی (مخصوصاً بادام و انگور) و گرفتن شیره انگور بوده‌است و تعاملاتی با شهرستان‌های بزرگ نیز داشته‌اند. پس از خشکسالی‌های دههٔ ۸۰ بیشتر کشاورزان اشن به پرورش زنبور داری و تولید عسل روی آوردند.


منابع

خاطرات شما از سفر به اشن نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.