چم یوسف‌علی

287

چم یوسف‌علی

چم یوسف‌علی، روستایی ساحلی در حاشیه زاینده رود که در شهرستان لنجان از توابع استان اصفهان قرار دارد. جمعیت این روستا از نژاد ایل قشقایی تشکیل شده است ک...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای چم یوسف‌علی

چم یوسف‌علی

چم یوسف‌علی، روستایی ساحلی در حاشیه زاینده رود که در شهرستان لنجان از توابع استان اصفهان قرار دارد. جمعیت این روستا از نژاد ایل قشقایی تشکیل شده است که به زبان ترکی قشقایی صحبت می کنند.

نام این روستا برگرفته از نام یوسفعلی بیگ قشقایی از شعرای معروف ایل قشقایی و شاگرد جهانگیر خان قشقایی است.

جمعیت

این روستا در دهستان چم کوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۶۳۰ نفر (۳۸۰خانوار) بوده‌است.

جمعیت این روستا از تیره های طایفه ی دره شوری از ایل قشقایی است.

زبان

زبان مردم روستا، ترکی قشقایی است که بنا به گفته دکتر جواد هیئت نسل جدید به سختی متوجه زبان شعر میرزا ماذون از شعرای به نام قشقایی می شوند.

شغل

شغل اکثر مردم روستای چم یوسفعلی کشاورزی است که با توجه به رشد جمعیت و نبود آب و زمین کشاورزی و خشکسالی های متعدد جمعیت جوان برای امرار معاش به کارگری فصلی در شهرهای اصفهان و تهران روی می آورند.

جستارهای وابسته

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.
  • نقشهٔ روستا

خاطرات شما از سفر به چم یوسف‌علی نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.