هنده

764

هنده

هنده (گلپایگان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گلپایگان در استان اصفهان ایران است. این روستا در غربی‌ترین قسمت شهرستان گلپایگان قرار دارد....

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای هنده

هنده

هنده (گلپایگان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گلپایگان در استان اصفهان ایران است.

این روستا در غربی‌ترین قسمت شهرستان گلپایگان قرار دارد. از مناطق دیدنی آن می‌توان به دشت لاله‌های واژگون هنده، منطقه گردشگری دربند هنده، تونل انتقال آب به اناربار، چشمه آب گرم، دامنه های کوه ویلاو (ویلو) و ورودی سد گلپایگان اشاره کرد. قله ویلو به عنوان یکی از مرتفع ترین قله های گلپایگان در این روستای زیبا قرار دارد. یکی از راه‌های اصلی مواصلاتی استان اصفهان به استان لرستان از این روستا می گذرد.

طبیعت بکر این روستا به همراه درختان زیبای زالزالک یکی از زیباترین تفرجگاه‌های گلپایگان و استان اصفهان را فراهم نموده است.

زبان و فرهنگ

مردم روستای هنده دارای اصالت بختیاری از ایل چهارلنگ هستند که عمدتا از طوایف زلقی و میوند هستند. همهٔ مردم این روستا با گویش لری بختیاری صحبت می‌کنند و بسیاری از رسوم فرهنگی بختیاری را حفظ کرده‌اند. نام‌های خانوادگی شیخی، سلیمان پور، میانجی، مرادی، شاهرخی، زلقی، صادقی، ذوالفقاری، زارعی، غفاری، خدامرادی، شهریسوند،رضائی، جابری، فلاحی، آرامی، شیرازی، شهری، جوادی، صابری و ... از اهالی این روستا هستند.

جمعیت

این روستا در دهستان کناررودخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵۴ نفر (۱۳۰خانوار) بوده‌است.

روستاهاي اين منطقه (هرستانه، غرقن، عباس آباد، حاجيله، حسن آباد، حاجي آباد...) پيش از انقلاب در محدوده شهرستان اليگودرز (استان لرستان) بوده‌اند و پس از انقلاب به محدوده شهرستان گلپايگان (استان اصفهان) افزوده شده‌اند.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به هنده نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.