تیکن

412

تیکن

تیکن (گلپایگان)، روستایی از توابع ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای تیکن

تیکن

تیکن (گلپایگان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گلپایگان در استان اصفهان ایران است.

جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

  • قلعه عمر در ارتفاعی بالاتر از سطح و مسلط بر منطقه ساخته شده‌است، پِی‌های این قلعه تخته سنگ‌هایی بزرگ هستند که دیواره‌های خشتی بر روی این سنگ‌ها قرار گرفته‌اند و شواهدی نشان‌دهنده این است که این سنگ‌ها قابل حمل و جابه جایی بوده‌اند. سازهٔ سالم قلعه در حدود قرن پیش دیده شده‌است.

قلعه تکن : قلعه قدیمی تکن سکونت گاه مردمان قدیم تیکن می‌باشد که هنوز قسمت‌هایی از آن موجود است گرچه در سیل تخریب‌های این چند دهه اخیر این بنای تاریخی نیز از دست تخریب گران در امان نمانده‌است، ازین قلعه بناها و برج‌هایی باقی مانده‌است. امنیت قلعه تیکن با توجه به وسعت قلعه زبانزد بوده‌است به‌طوری‌که در گذر حوادث قلعه تیکن از جاهای امن در این منطقه به‌شمار می‌آمده‌است.

صالح پیغمبر: کوه صالح پیغمبر از دیرباز برای مردم این منطقه جایگاه معنوی داشته‌است که در بالای قله مکانی معنوی با همین نام موجود است، در دامنه این کوه تفرج‌گاه‌هایی موجود است که از این مکان‌ها می‌توان به باغ مِنگِتوُ، وِیزا اشاره کرد.

باغ مِنگِتوُ یک مکان تفریحی تاریخی هست که همهٔ المان‌های یک منطقه سکونت گاهی قدیمی را دارا است. از دیگر مکان‌های تاریخی طبیعی تیکن می‌توان به خانقُلی، مَقَسگا ،نیک بِی خانه باباحاجی و زمین گل اشاره کرد.

اقامتگاه بوم گردی تیکن[ویرایش]

اقامتگاه بومی تیکن در سال ۱۲۶۰ توسط احمد بزرگ تیکنی ساخته شد . این اقامتگاه در حال حاضر تبدیل به آرامگاه شهدا شده است که بیش از صد شهید در آن خاک شده اند.

در چند سال اخیر یک اقامتگاه سنتی و تازه ساخت در حال ساخت بود و در سال ۱۴۰۰ افتتاح گردید. این اقامتگاه سنتی که با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان، فرماندار و جمعی از مدیران شهرستان افتتاح شد، با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال و در زمینی به مساحت ۴۸۰ مترمربع، در بافت اصلی روستا، با مرمت و احیا خانه‌های قدیمی، به بهره‌برداری رسید.»

«ظرفیت اقامت در این اقامتگاه سنتی ۴۰ نفر بوده که با دارا بودن هشت اتاق، از امروز آماده سرویس‌دهی و پذیرایی از گردشگران است.»

نوشتار:احمد بزرگ تیکنی یکی از خان های تیکن بود که درسال۱۲۸۷ توسط انگلیسی های داخل ایران کشته شد.

خاطرات شما از سفر به تیکن نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.