بردآسیاب

360

بردآسیاب

ایالات متحده بردآسیاب روستای برداسیاب واقع در جنوب غرب و در 15کیلومتری شهرستان فریدونشهر قرار دارد. برداسیاب نامی بختیاری است و دلیل نامگذاری ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای بردآسیاب

بردآسیاب

ایالات متحده بردآسیاب

روستای برداسیاب واقع در جنوب غرب و در 15کیلومتری شهرستان فریدونشهر قرار دارد.

برداسیاب نامی بختیاری است و دلیل نامگذاری این است که در گذشته زنان برای تهیه آرد،گندم را در یک آسیاب دستی سنگی می‌ریختند و تبدیل به آرد میکردند.

برد(بختیاری:سنگ)+آسیاب=برداسیاب(سنگ آسیاب)

پیشینه ی آن هم به دوره ی ملاشکرخدا و پسرانش میشود.

قدمت:حدود 130سال

زبان برداسیاب بختیاری است و تمامی اهالی آن ها به زبان بختیاری صحبت میکنند و به رسومات بختیاری پایبند هستند.

روستای برداسیاب از منابع خوبی مانند رود خانه،آفتاب بسیار خوب،سد،معدن سنگ و... برخوردار است اما به دلیل توجه نشدن به این موارد و ظرفیت ها در حال کاهش هستند.به طوریکه رودخانه برداسیاب یکی از رود های آبریز سد چشمه لنگان و زاینده رود است اما با بی توجهی میزان آب این رودخانه به شدت کاهش یافته است. گندم،جو،بادام،گردو و زردآلو مهم ترین محصولات برداسیاب هستند. روستای برداسیاب از شمال به سیبک،از جنوب به میدانک،از شرق به نهضت آباد و از غرب به سرداب و شاه نشین و دره تاج الدین وصل است.

صنعت مهم در برداسیاب دامداری است که حدود 90درصد اهالی روستا به دامداری می‌پردازند و اکثرا از نوع داشتی است.

مهم ترین پوشش گیاهی آن گون،زول(نوعی بوته که مانند درخت میماند و تیغ دارد و شیره از آن تراوش میکند)،قیاق(بوته ای محلی)و گندم موشی است.

آب هوای برداسیاب سرد و خشک است و هوای سرد بیشتر بر آن غالب است.

رودخانه برداسیاب از حوضه های مهم آبریز چشمه لنگان است و دبی خروجی آن یک متر مکعب بر ثانیه است


سد روستای برداسیاب با ظرفیت 1100مترمکعب بعد از سد سرداب،میدانک اول و چشمه لنگان چهارمین سد بزرگ است که در ماه اسفند و فروردین به طور کامل خروجی دارد و دبی خروجی آن در این دو ماه 5مترمکعب برثانیه است.

در حوضه اقتصادی حدس هایی در مورد رشد برداسیاب زده میشود.

مثلاً گفته میشود با ساخت سد سرداب بالا در حوضه توریسم روستاهای برداسیاب،سرداب،میدانک و نهضت آباد پیشرفت خوبی را حاصل میکنند و از لحاظ کسب درآمد میتوان حساب ویژه ای باز کرد که فصل تابستان بزرگترین موقعیت توریسمی است.

همچنین برداسیاب در نزدیکی رشته کوه و شاهان کوه(مرتفع ترین قله استان اصفهان)قرار دارد.

در بخش کشاورزی بند هایی برای ذخیره موقتی آب ساخته شده است تا در فصل آبیاری از آنها استفاده کنند.14بند در مسیر میانی رود خانه و از وسط روستا شروع وتا راه چهارلنگان ادامه دارد.


موقعیت مخابراتی روستای برداسیاب ضعیف است.چرا که آنگونه ای باید به زیر ساخت های آن توجه میشد،توجه نشده است.


در دیدار فرماندار فریدونشهر به روستای برداسیاب از مشکلات روستا سخنانی گفته شد که فرماندار قول عملی کردن رفع مشکلات را داد.

در بحث نیرو و تولید ظرفیت های بسیار زیادی دارد که اگر طرح های نوین و بحث تولید نیرو چ از طریق آبی بادی و خورشیدی

در آن ایجاد شوند رشد عظیمی در آن مناطق را شاهد خواهیم بود.

در حوضه آلودگی هوا هم خوشبختانه روستای برداسیاب به دور از آلودگی هست و از 365روز،365روز پاک دارد و به هیچ عنوان آلودگی ندارد.به رغم ترافیک کم و پوشش گیاهی زیاد،آلودگی وجود ندارد.


وزارت کشاورزی برداسیاب طی نامه ای دستور افزایش تولید گندم و جو و ساخت زیرساخت های آن را داد.


وزارت نیرو:توان فعلی برداسیاب به هیچ عنوان قابل قبول نیست.اگر ما در حوضه برق در شروع کنیم روزانه چندین کیلو وات برق تولید میکنیم.

وزارت راه و شهرسازی: زیرساخت های برداسیاب بسیار کم است و عملا زمانی که برنامه ها استارت بخورد پروژه ای سنگین در کار خواهد بود.

وزارت آب:عملا معضل نبود آب در یک ماه تابستان برنامه ریزی نشدن آب برداسیاب آست.نباید بخاطر کشاورزی آب سد به طور کامل خالی شود.در سال جدید پروژه آبرسانی سنگین را عملیاتی میکنیم تا آب در تمامی فصول سال وجود داشته باشد.

وزارت خزانه داری:بودجه سال جدید سنگین ترین بودجه ای است که برداسیاب داشته.همکاری شدید دستگاه ها برای توسعه.

برنامه توسعه در 21ماده نوشته میشود و اجرایی شدن آن قطعیست

جمعیت

این روستا در دهستان چشمه لنگان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱ نفر (۱۰خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به بردآسیاب نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.