نشلج

156

نشلج

نشلج ، روستایی از توابع بخش نیاسر شهرستان کاشان در استان اصفهان ایران است. روستای نشلج در شمال استان اصفهان و پر جمعیت ترین روستای شهرستان کاشان است ک...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای نشلج

نشلج

نشلج ، روستایی از توابع بخش نیاسر شهرستان کاشان در استان اصفهان ایران است. روستای نشلج در شمال استان اصفهان و پر جمعیت ترین روستای شهرستان کاشان است که در فاصله 39 کیلومتری غرب این شهرستان واقع شده است، (فاصله هوایی نشلج تا کاشان 29 کیلومتر میباشد) .موقعیت مکانی این روستا در پنج کیلومتری عمق جنوبی جاده دلیجان-کاشان در منطقه اردهال می باشد.قرار گرفتن این روستا در شیب شمالی، موقعیت آب و هوایی معتدل، زمستانهای پر برف و تابستانهای خنک را به این روستا هدیه کرده است. کوههای بلند و مرتفع، بافت زیبای روستا را مانند نگینی در خود محصور کرده است. همچنین ارتفاعات بلند و مرتفع ارهال که ارتفاع آن بالغ بر بیش از 3500 متر از سطح دریا می باشد موقعیت مناسبی را جهت ذخیره و انبار برف به وجود آورده است که علاوه بر تغذیه قنوات و چشمه سارهای فراوان- که آب بسیار گوارا و مناسبی را جهت استفاده اهالی به وجود آورده است- این ارتفاع بلند مکان مناسبی جهت کوهنوردان و کوهگشتهای خانوادگی گردیده است.

علاوه بر آن موقعیت آب و هوایی این منطقه محل مناسبی را جهت رویش گونه های نایاب دارویی به وجود آورده است؛ به عنوان مثال وجود مراتع و رویشگاههای بیش از 12 هکتار باریجه، که یک گیاه دارویی و صنعتی است، خود به نوعی شاید احداث واحد اسانس گیری شرکت باریج اسانس را در نزدیکی این روستا به وجود آورده است. همچنین وجود جریانهای دائمی آب از ارتفاعات فوق، باغات پر بار بادام و گردو را که مهمترین محصولات باغی این روستا می باشد را به ارمغان آورده است .حوزه آب ریز روستای نشلج، با میانگین بارندگی 200 میلیمتر در سال، قنوات و چشمه سارهای فراوانی را در نقاط مختلف حوزه این آب ریز، محل مناسبی را جهت تولید و کشت و کار گلستانهای گل محمدی -که به زعم کارشناسان و تولید کنندگان گل و گلاب آن دارای کیفیت بسیار بالا می باشد- به ارمغان آورده است .

وجود گلستانهای گل محمدی همه ساله در بهار محل مناسبی را جهت عرضه گل و گلاب و تولید آن فراهم آورده است .عرضه بیش از 250 تن گل محمدی و همچنین 40 دیگ گلاب سنتی در مکانهای مختلف روستا، نمود این خصوصیت زیبای روستا می باشد.

باغات بادام و گردو که سطح زیر کشت آن بالغ بر 100 هکتار می باشد، اشتغال بیش از 400 خانوار از اهالی را به انواع مختلف تولید، بهره برداری و توزیع به وجود آورده است. مراتع بسیار مناسب این روستا توانسته است محیط مناسبی برای پرورش 2000 راس دام باشد. کشاورز فعال و پر تلاش روستایی همراه با زنان پر تلاش و هنر پرور این روستا- که در هنر تولید فرش پا نهاده و با کیفیت ترین فرش شهرستان را نیز به وجود آورده است- با استفاده صحیح از منابع طبیعی که در فرهنگ این روستا جایگاه خاصی دارد، سطح تولید را هر ساله به نحو شایسته ای افزایش داده اند.

جمعیت

این روستا در بخش نیاسر و در دهستان نیاسر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۲۴ نفر (۹۹۸ خانوار) است.

موقعيت و تاريخچه

روستاي نشلج از توابع بخش نياسر شهرستان کاشان، با مختصات جغرافيایی ۵۱ درجه و ۴ دقيقه طول شرقي و ۳۳ درجه و ۵۹ دقيقه عرض شمالي، در ۳۹ کيلومتري غرب کاشان واقع شده است. اين روستا در ارتفاع ۲۰۲۰ متري از سطح دريا قرار دارد و آب و هواي آن معتدل کوهستاني است. کوه مارآهنگ در شرق و کوه سياه‌ارمک در جنوب غربي روستا قرار دارد.

بافت قديمي روستا و زيارتگاه‌هاي تاج‌الدين، فاطمه، طاهرعلي و رقيه خاتون قدمت تاريخي روستا را به دوره‌هاي صفوي و پيش از آن مي‌رساند.

مردم

مردم اين روستا به زبان راجی سخن مي‌گويند. مسلمان و پيرو مذهب شيعه دوازده امامی هستند.

الگوي معيشت و سکونت

براساس نتايج سرشماري سال ۱۳۷۵، جمعيت روستاي نشلج ۲۱۷۰ نفر بوده است که در سال ۱۳۸۵ به ۳۷۰۰ نفر افزايش يافته است. طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ تعداد ۲۱۶۸ نفر و در آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ جمعیت روستا ۳۰۲۴ نفر بوده و هم اکنون پرجمعیت ترین روستای شهرستان می باشد.

روستاي نشلج از نوع روستاهاي موسمي است که بخشي از جمعيت آن در فصل زمستان به شهرهاي اطراف مهاجرت مي‌کنند.

اقتصاد روستاي نشلج بر فعاليت‌هاي زراعي، دامداري، باغداري و توليد صنايع دستي استوار است. مهم‌ترين محصولات زراعي روستا شامل بادام، گردو، گندم و جو است. انواع فرآورده‌هاي لبني مانند ماست، کشک، پنير و کره حيواني در روستا توليد مي‌شود. در کارگاه‌هاي خانگي روستاي نشلج دارهاي قالي زيادي برپا شده است. قالي‌هاي نشلج با طرح‌ها و نقوش کاشاني و ترنج محرابي به دست دختران و زنان هنرمند روستا بافته مي‌شود و در بازارهاي اصفهان، کاشان و تهران به فروش مي‌رسد.

روستاي نشلج، با بافت مسکوني متمرکز در يک ناحيه کوهستاني استقرار يافته است. قسمت‌هاي مختلف واحدهاي مسکوني روستا شامل اتاق‌ها، انباري، راهرو، آشپزخانه و سرويس بهداشتي است.

ديوارهاي خانه‌ها به دليل شرايط اقليمي سرد، ضخيم ساخته شده‌اند و مصالح به کار رفته در ساخت واحدهاي مسکوني شامل گل، خشت، سنگ و چوب مي‌باشد. معابر روستا عموماً آسفالت هستند.

جاذبه‌هاي گردشگري

موقعيت کوهستاني و چشم‌انداز ارتفاعات پيرامون روستا همراه با جريان چشمه‌سارها و قنات‌ها، از جمله جاذبه‌هاي طبيعي روستا هستند که در ايام مختلف سال به ويژه در بهار و تابستان گردشگران و طبيعت دوستان بسياري را به سوي خود جذب مي‌کنند. جلوه‌هاي زمستاني روستا نيز بسيار زيبا و ديدني است.

روستاي نشلج به دليل برخورداري از کالبد تاريخي و بافتي قديمي، از نقطه نظر معماري روستايي واجد ارزش‌هاي هنري و گردشگري است. در اين روستا ۱۲ زيارتگاه وجود دارد که مشهورترين آن‌ها عبارتند از: تاج‌الدين، فاطمه، طاهرعلي و رقيه خاتون که مورد توجه مردم و زائران است. مجموعة اين زيارتگاه‌ها ضمن اهميت معماري مذهبي، از نظر جذب گردشگري زيارتي قابل توجه است.

برگزاري مراسم اعياد ملي و مذهبي نوروز، فطر، قربان و اجراي مراسم روزهاي سيزده به در، چهارشنبه سوري و شب يلدا در بين مردم روستاي نشلج واجد اهميت خاصي مي‌باشد. عزاداري‌هاي آييني ماه‌هاي محرم و صفر نيز در ميان مردم روستا مرسوم است.

از بازي‌هاي محلي مشهور اين روستا مي‌توان به بازي هفت سنگ و الک دولک اشاره کرد.

در روستاي نشلج قالي‌بافي سابقه‌اي طولاني دارد و بافت آن به يک سنت خانوادگي تبديل شده است. در اين روستا، قالي‌ها عمدتاً با طرح کاشان و نقش ترنج محرابي بافته مي‌شوند.

معروف‌ترين سوغات اين روستا گيوه نشلجي و انواع خشکبار است.

انواع غذاهاي گوشتي و لبني از جمله غذاهاي محلي و مورد استفاده مردم روستاي نشلج مي‌باشد.

دسترسي

اين روستا از طريق شهرهاي کاشان، دليجان و نياسر با جاده آسفالت قابل دسترسي است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به نشلج نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.