انگیل

420

انگیل

انگیل، روستایی است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران. درباره انگیل انگیل نام روستایی در شرق منطقهٔ کجور دهستا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای انگیل

انگیل

انگیل، روستایی است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران.

درباره انگیل

انگیل نام روستایی در شرق منطقهٔ کجور دهستان توابع کجور از توابع شهرستان نوشهر است. ساکنان این روستا کردهای مهاجری هستند که در دوره‌های مختلف از افشاریه و قاجاریه به این منطقه گسیل شده‌اند. در ابتدا این روستا را «هنگ ایل» نامیدند، چرا که سنگر و مقر نظامی اولیه کردها در آن منطقه بوده‌است و به علت کثرت استعمال تبدیل به انگیل شده‌است. اکنون با عنایت به نزدیکی این روستا به شهر کجور و با ساخت و ساز هایی که صورت گرفته و محیط مدرن و پیشرفته ای به این منطقه بخشیده نام این روستا به دشت ناز تغییر کرده است. در دوره قاجار پس از تبعید کردهای خواجوندی به منطقه کجور و کلاردشت دو دسته بندی و قشون بندی متفاوت با نام ( ایل ) و ( گیل ) توسط دستگاه حکومت قاجار در منطقه شکل گرفت . ایل به کرد های خواجوند گفته میشد که به این منطقه تبعید شده بودند و در آن دوره به گویش خواجوندی صحبت می کردند . اما شاهان قاجار به اشتباه بومیان مازندران و کجور و کلاردشت را گیل می‌خواندند که به زبان طَبَری (مازندرانی) صحبت می کردند .این دسته بندی و قشون بندی زمینه ساز یک قرن جنگ و نزاع بین گیل ها ( طبری ها ) و ایل ها ( کردها ) در منطقه کجور و کلاردشت شد که از پیدایش قاجار تا روی کار آمدن پهلوی ادامه داشت . علت ایجاد این دسته بندی و قشون بندی، ترس شاهان قاجار و جلوگیری از جنگ و شورش بومیان کجور و کلاردشت علیه حکومت مرکزی بود .

گویش

گویش اصلی روستایی‌ها نوعی زبان کردی است که در این منطقه آن را زبان خواجوندی می نامند ولی همه مردم به زبان طبری نیز مسلط می‌باشند.

جمعیت

جمعیت اعلام شده در سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشیدی ۱۳۰ نفر شامل ۵۳ خانوار در قالب ۵۶ مرد و ۷۴ زن می‌باشد که نسبت به آمار سال ۱۳۹۰ این روستا با کاهش ۱۴۶ نفری در جمعیت مواجه بوده‌است.

منابع

مرکز آمار ایران

خاطرات شما از سفر به انگیل نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.