آبکله سر بزرگ

219

آبکله سر بزرگ

روستای آبکله سر بزرگ یکی از روستاهای زیبا ، دیدنی و خوش منظره و خوش آب و هوای شهرستان تنکابن از توابع استان مازندران در شمال ایران است.این روست...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای آبکله سر بزرگ

آبکله سر بزرگ

روستای آبکله سر بزرگ یکی از روستاهای زیبا ، دیدنی و خوش منظره و خوش آب و هوای شهرستان تنکابن از توابع استان مازندران در شمال ایران است.این روستا در بخش جنوبی کمربندی اصلی شهرستان مذکور واقع شده‌است و دسترسی سریع و نزدیک به مرکز شهر و خرم آباد و دریا دارد و به این دلایل نیز مورد استقبال شدید قرار گرفته است، چون هم تجربه محل زندگی با صفا و دارای منظره و ویلا نشین و حیاط دار را دارد و هم دسترسی بسیار سریع و آسان به شهر را دارد، این مکان از شمال با منطقه سنگسرک همجوار است و در حاشیه جنوبی خود به بخش خرم‌آباد (تنکابن) متصل می گردد. در جوار شرقی و غربی این روستا نیز، روستاهای آبکه سر کوچک(حاجی محله)، پلهمدشت، لشکرک، گیل محله و اکبر آباد قرار دارند.

شغل

شغل و حرفه اصلی مردم روستا از دیرباز باغداری، زراعت بوده که به دلیل مهاجرت‌های جمعیتی مردم روستا به سمت شهرها،تنها در بخش‌هایی از روستا،کشاورزی همچنان ادامه دارد.در این بین محصول عمده تولیدی توسط کشاورزان کیوی و برنج می‌باشد که در اقلام هاشمی،طارم،دیلمانی،مسلم بج و ...کشت می‌شود.باغ‌های روستا نیز عموماً از محصولاتی همچون انواع مرکبات،کیوی و خرمالو مشحون است.

اقوام

به دلیل ازدواج‌های خویشاوندی که از گذشته تاکنون در روستا انجام می گرفته‌است اکثر اهالی روستا با هم خویشاوند دور یا نزدیک به حساب می آیند. و از این لحاظ دارای امنیت بسیاری می باشد ،لیکن بیشتر مردم روستا را خانواده‌های فاضلی و لاچینی تشکیل می دهند.علت نامگذاری خانواده لاچینی این است که فردی در سده‌های گذشته از منطقه لاچین در ارمنستان به این منطقه آمده بود با دختر آقا رضا فاضلی یکی از سرمایه داران آن دوران، از اهالی روستا ازدواج کرده و در روستا سکنی می گزیند که این خانواده همگی از نسل او هستند.

از افراد شاخص روستا می‌توان به دکتر فاضلی(رئیس سابق سازمان هوافضای کشور) و استاد لاچینی(عضو سابق هیئت علمی دانشگاه) اشاره کرد.ازبزرگ خاندان فاضلی میتوان مرحوم رمضانعلی فاضلی و فرزندش مرحوم حاج تقی فاضلی را نام برد.

پانویس

خاطرات شما از سفر به آبکله سر بزرگ نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.