کوا

400

کوا

کوا، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران. روستای کوا دارای سه طایفه میباشد قربانی حسینعلی رجبی که طایفه قربا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کوا

کوا

کوا، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران.

روستای کوا دارای سه طایفه میباشد قربانی حسینعلی رجبی که طایفه قربانی بزرگترین طایفه روستا با بیشترین جمعیت میباشد

این روستا دارای سه شورا و یک دهیاری میباشد .

مردم منطقه کوا را به بهشت آبها میشناسند .

همچنین بسیار قدیمی و دارای اشیای قیمتی زیادی است که البته بخاطر دزدی های زیاد به سرقت رفت .

این روستای کوچک که با شهر چهارساعت فاصله دارد مرجع تقلید و علمای بسیاری دارد و بقولی عالم خیز است .

این مطلب در آینده ی نزدیک تکمیل میشود (آیا میدانید کوا مرکز یکی از حکومتها بوده؟ پس در آینده ی نزدیک به اینجا سر بزنید ) هزارجریب،سرزمینی که روزگاری خود استانی مستقل بوده به مرکزیت کیاسر که از مناطق شمالی شاهرود شروع شده تا نزدیکی فیروزکوه و قسمتی از استان سمنان امروزی را شامل می شد.در بعضی از کتب تاریخی،این سرزمین در سال های 89 قبل از هجرت تا 750 هجری بمدت 844 سال پایتخت باوندیان یا آل باوند بود.چندین گورستان گبری و هرمزد پرستی در مناطق هزارجریب و در اطراف کوا وجود دارد که قدمت تاریخ این سرزمین را تا قبل از اسلام می رساند.

همچنین در کوا با وجود چندین گورستان گبری نشین و چندین تپه های باستانی و مسجد تاریخی از جمله مسجد شپام و همچنین مسجد استاجنان و وجود چند حمام خزینه تاریخی و با همین قدمت و همچنین چندین مورد تپه های باستانی،واقع است.اشیا تاریخی و باستانی بسیاری از این منطقه از طریق حفاری های غیر مجاز به سرقت رفته،که تاریخ سکونت این منطقه را در گمنامی پنهان نمود.آدرس اینستاگرام rostay_keva@

(اطلاعات تکمیلی اضافه میشود )

جمعیت

این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن حدودا ۲۰۰۰ نفر (۵۰۰خانوار) بوده‌است.

منابع

خاطرات شما از سفر به کوا نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.