امام‌ده

175

امام‌ده

امام ده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران.شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی ، دامپروری ، پرورش ماهی و صیاد...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای امام‌ده

امام‌ده

امام ده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران.

شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی ، دامپروری ، پرورش ماهی و صیادی می‌باشد. این روستا در گذشته به دلیل وجود جوی های آب (در زبان محلی:کیله) و گذر جوی بزرگتر از میان آن به شاهکیله معروف شد، لازم است ذکر شود که جوی (کیله) مذکور همچنان در روستا قابل مشاهده می‌باشد.

بنا بر گفته‌های ریش سفیدان این روستا با قدمت ۵۰۰ ساله در گذشته به صورت بندرگاهی جهت حمل و نقل بار (انار، ذغال و …) مورد استفاده قرار می‌گرفته که آثار آن تا حدود ۴۰ سال قبل مشاهده می‌گردید ولی در حال حاضر از بین رفته است و در کتب تاریخی ذکر شده که این روستا به صورت قلعه و بارویی جهت حفاظت از بهشهر ( اشرف ) نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته که برجهایی که تا چند سال پیش در شمال روستا وجود داشت این مطلب را تأیید می‌کند ولی متأسفانه به دلیل کم توجهی اهالی و مسئولین کلیه این آثار در حال حاضر از بین رفته است. حتی حمام قدیمی و بسیار زیبا که به صورت خزانه ایی بوده و نشان دهنده قدمت این منطقه بوده در حال حاضر کاملا تخریب شده است.

جمعیت

این روستا در دهستان کوهستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۶ نفر (۱۰۲خانوار) بوده‌است.

منابع

خاطرات شما از سفر به امام‌ده نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.