گنگرج کلا

424

گنگرج کلا

گنگرج کلا، روستایی از توابع دهستان چلاو بخش مرکزی شهرستان آمل در استان مازندران ایران است، که در ۴۰ کیلومتری آمل (۴۹۰۰۰ گزی جنوب خاوری آمل) که مسیر جا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای گنگرج کلا

گنگرج کلا

گنگرج کلا، روستایی از توابع دهستان چلاو بخش مرکزی شهرستان آمل در استان مازندران ایران است، که در ۴۰ کیلومتری آمل (۴۹۰۰۰ گزی جنوب خاوری آمل) که مسیر جاده فرعی آن در ۲۰ کیلومتری جاده هراز به سمت آمل واقع می‌باشد.این روستا دارای امام زاده ای است به نام امامزاده سیف الدین که اهالی محل به آن ارادت خاصی دارند.

در ادامه به بررسی یکی از بزرگان و قدیمی های این روستا که اکنون در بین ما نیست خواهیم پرداخت. گذشته ها در روستای گنگرج کلا این گونه نبود که مردمان این منطقه هروقت و هر زمانی از شبانه روز اراده کنند بتوانند به حمام بروند و سر و تن به آب بزند. آن موقع‌ها در خانه‌های اهالی روستا حمام نبود و مردم مجبور بودند برای استحمام و طهارت به حمام‌های عمومی بروند؛ به این خاطر یکی ازآثاری که از گذشته های دور تا به اکنون در روستای گنگرج کلا به یادگار مانده است و اهالی این روستا در حفظ آن کوشا می باشند حمامی ست قدیمی در بطن این روستا که از گذشته های دور تا به اکنون این حمام به دو نوبت در روز به زنان و مردان خدماتی را اختصاص می دهد. حمامی‌های قدیمی این روستا بر این عقیده بودند که اداره کردن حمام شغل بابرکتی است و ثواب اخروی دارد؛ یکی از حمامی های قدیمی این روستا نصرت الله ذبیحی بود که در گذشته های دور در حفظ و نگهداری این حمام قدیمی زحمات زیادی را متحمل شده است. البته ناگفته نماند که آقای نصرت الله(عزت الله) ذبیحی اولین نفری هم بودند که بعد زلزله ی سال 1336 شمسی دهستان چلاو به عنوان قاصد آن هم با پای پیاده دست نوشته شادروان محمدعلی خاکی را در مورد این حادثه مزبور به ادارات زیربط، در آمل و به همه ی اهالی روستای میله رساندند.


ورزش

همه ساله در این منطقه مسابقات فوتبال تحت عنوان «مسابقات فوتبال گنگرج کلا» برگزار می‌شود.

جمعیت

این روستا در دهستان چلاو قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۵۶۵ نفر بوده‌است.

جستارهای وابسته

  • [[فهرست روستاهای شهرس

تان آمل]]

  • فهرست روستاهای ایران

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.


خاطرات شما از سفر به گنگرج کلا نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.