فیره

227

فیره

فیره، روستایی است از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران ایران. فیره یک روستا تاریخی میباشد که قلعهفریدون گاو سوار در این روستا واق...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای فیره

فیره

فیره، روستایی است از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران ایران.

فیره یک روستا تاریخی میباشد که قلعهفریدون گاو سوار در این روستا واقع است.


فیره از جمله روستاهایی میباشد که با پیشینه تاریخی که که قلعه ای معروف به نام ((کافرکلی )) به

شکل کامل صورت یک انسان در ابعاد تقریبی (10 در 30)در بدنه کوه کنده کاری شده و در داخل 2 چشم ان دارای 3 اتاق میباشد. این قلعه منتصب به شاه پیشدادی معروف به فریدون گاو سوار بوده


فریدون از برجسته‌ترین چهره‌های اسطوره‌ای ایران است. او پسر آبتین و از تبار جمشید است که با یاری کاوه آهنگر بر ضحاک ستمگر چیره شده و او را در کوه دماوند زندانی می‌کند. سپس خود پادشاه جهان می‌شود و در شاهنامه فردوسی از پادشاهان پیشدادی به‌شمار می‌آید. فریدون، جهان را میان سه پسرش سلم، تور و ایرج بخش می‌کند. ایران را به ایرج می‌دهد ولی سلم و تور به ایرج رشک برده و ایرج را می‌کشند. فریدون پس از آگاهی از این رخداد ایران را به منوچهر، نوه ایرج می‌بخشد.







جمعیت

این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن 25 خانوار بومی و110خانوار غیر بومی بوده‌است.

منابع


روستای فیره واقع در توابع بخش لاریجان می باشد.

در سرشماری سال 1395 20 خانوار بومی ثبت شد

خاطرات شما از سفر به فیره نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.