آب اسک

153

آب اسک

آب اسک روستایی از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران ایران است.اسک در قديم به معني متعفّن است. چون اين آبادي به واسطه آبهاي معدني متعفّن ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای آب اسک

آب اسک

آب اسک روستایی از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران ایران است.اسک در قديم به معني متعفّن است. چون اين آبادي به واسطه آبهاي معدني متعفّن است به اين جهت مسمّي به اسك شد اما آنچه اقرب به ذهن است در تسميه اين آبادي به اين اسم اين است كه در اصل اين اسم اشك به شين معجمد بوده است بعد معرب شده اسك به سين. مُهمله گفتند مثل سوس و مَعرب شوش. زيرا كه اشك اول پادشاه اشكانيان كه از نژاد و سلاطين و كيان و سرسلسله اين سلاطين اشكانيان بود. به زعم مورخين عجم بعد از غلبه بر اسكندر در جبال طبرستان متواري شد. تا در سلطنت ابطحش از سلاطين يوناني بر او خروج كرد و او را مقتول ساخت و به اعتقاد مؤلف زينت التواریخ ابطحش نايب السلطنه آن تيوكوس در ايران اشك او را كشت و ساير ملوك ديگر را به دور خود جمع كرد. با همان سلاطين سيلوسيد كه از طايفه يوناني بود جنگيد و سلطنت ايران را مجدداً تشكيل داد و به زعم مورخين فرنگ كه در تاريخ طايفه اشكانيان مخصوصاً اسناد معتبره دارند و اسامي اين طبقه سلاطين را مفصلاً نگاشته‌اند.

جمعیت

این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت ثابت (دائم سکونت) آن ۵۸۱ نفر (۱۷۰خانوار) بوده‌است.

جاذبه‌ها

طبیعت زیبای روستای اسک و آب و هوای معتدل آن موجب شده‌است که در تمامی ایام سال، گردشگران بسیاری به این روستا سفر نمایند.

  • رودخانه هراز که از رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد حواشی مناسبی برای اتراق گردشگران فراهم آورده‌است.

چشمه‌های آبگرم روستا که از دل زمین می‌جوشد با املاح فراوان و مواد گوگردی برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و درد مفاصل مفید است و همه ساله، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

  • چشمه آب فرنگی یا آب آهن در بالا دست روستا، واقع شده‌است که برای درمان بیماری‌های کمخونی توصیه شده‌است.
  • غار آب اسک در دره هراز واقع شده‌است. حدود یک ساعت از روستای پیاده‌روی دارد که از کنار ارتفاعات و حواشی رود هراز می‌گذرد. طول غار در حدود ۳۷۰ متر است و مسیرهای متعدد کوچکی نیز دارد. دهانه آن بسیار بزرگ و بلند است. مسیر دسترسی به غار تا حدودی نیاز به مهارت در کوه‌نوردی دارد. در تمام طول مسیر قله دماوند در قسمت شمال جاده هراز قابل رویت است.

در ضلع مشرف به پرتگاه، سوراخ دیدهبانی تعبیه شده‌است. غار دیگری به طول ۳۷۰ متر با شعبات متعدد کوچک، با دهانهای بزرگ و مرتفع در دل کوه وجود دارد.

  • دریاچه امامزاده علی در نزدیکی این روستا در نتیجهٔ زمین لغزه در مسیر رود هراز به وجود آمده‌است.
  • اسک وش، مرتع مرغوب و زیبایی است که در نزدیکی محل برف چال قرار دارد و چشمانداز باغه و بافت سنتی آن بسیار جالب توجه است.
  • بقعه امامزاده اصغر و امامزاده فاضل دو زیارتگاه مذهبی روستاست که در بین مردم احترام خاصی دارند.
  • قلعه سنگی هم یکی دیگر از جاذبه هاست.

آیین‌ها و سنت

برف چال

برف چال که در گویش مازندرانی وَرفِ چال varf-e cal خوانده می‌شود به لحاظ واژه‌شناسی به معنای «گودال برف» است. آیین برف چال ریشه تاریخی و مذهبی دارد و پیشینه این مراسم به دوره آل بویه، در طبرستان، بازمی‌گردد. رسم برف چال از رسم‌هایی است که زمان اجرای آن بستگی به زیست طبیعی وجو آب و هوایی و وجود برف در منطقه دارد.

افراد سرشناس

  • امیر مکرم: از امیران لشکر ناصرالدین‌شاه

منابع

  • [۱] {{Webarchive|url=https://web.archive.org/web/20120615161625/http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1596417 |date=15

راعی، مصطفی. 1397.محلات لاریجان

خاطرات شما از سفر به آب اسک نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.