خارخون

256

خارخون

خوارخون، روستایی است از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران ایران. جمعیت این روستا در دهستان گرماب قرار داشته و براساس...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای خارخون

خارخون

خوارخون، روستایی است از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران ایران.

جمعیت

این روستا در دهستان گرماب قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت آن ۲۵۰نفر (۶۰خانوار) بوده‌است.روستای خوارخون،محتوای جمله این روستا عبارت است از خوار یعنی خوب ، خون یعنی خونش خوب و خوانندگی بسیار.خانه های روستای زیبای خوارخون با معماری سنتی مازندران یادآور روزهای خوش گذشته است . خانه هایی که هر کدام قصه ها و شاید افسانه ای در دل خود دارند این روستا بیش از ۳۰۰ سال قدمت تاریخی دارد مفهوم این روستا این است خوانندهای خوبی در این روستا بودند که دارای صدای خوبی بودند که خیلی خوب آواز می خواندند به همین علت اسم روستا خوارخون نامگذاری شد . محدوده جغرافیایی روستای خوارخون از شمال به یال میان سامان ورنام و قادیکلا از جنوب به روستای باباکلا که فاصله آن با روستا حدودا ۶ کیلومتر از شرق به روستای سیکا که فاصله آن با روستا حدودا ۸ کیلومتر می باشد قسمت شمال شرقی هم متصل است به روستای تیرجاری،شغل اصلی مردم روستای خوارخون کشاورزی و دامداریست البته برخی از مردم به باغداری مشغولند کاشت درخت هلو ، سیب و گردو در روستای خوارخون رواج دارد . چشمه ای بنام گرداو در روستای خوارخون از دل زمین و از میان قلوه سنگ ها می غرد و آبش را بی منت به مردم روستا هدیه می کند و باعث رونق کشاورزی و آبادانی روستای خوارخون شده است . در قسمت جنوب شرقی روستای خوارخون قلعه ای بنام کافر قلعه به زبان روستائیان وجود دارد ولی واقعیت همان کابوس قلعه است آثار زیست و پادشاه نشین قلعه مشخص است .

پانویس

خاطرات شما از سفر به خارخون نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.