پاشاکلا (دودانگه)

461

پاشاکلا (دودانگه)

پاشاکلا، روستایی است از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری در استان مازندران ایران. جمعیت این روستا در دهستان فریم قرار دارد و براساس آ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای پاشاکلا (دودانگه)

پاشاکلا (دودانگه)

پاشاکلا، روستایی است از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری در استان مازندران ایران.

جمعیت

این روستا در دهستان فریم قرار دارد و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۰ نفر(۳۳خانوار) بوده‌است.

موقعیت جغرافیائی

این روستا در فاصله ۶۴ کیلومتری جنوب ساری ، و در ۱۰ کیلومتری غرب فریم شهر «مرکز دودانگه» و در دهستان بندرج « بندوار » قرار دارد ، که از غرب با روستای قارن‌سرا از جنوب با شلیمک ، امامزاده علی ، بیشه‌کلا ، از شرق با مرگاو سفلی ، مرگاو علیا ، از شمال به جنگل ختم میشود.

ارتفاع آن از سطح دریا ۱۱۰۸ متر ، دارای یک رودخانه فصلی که از شمال روستا بطرف جنوب غربی و به پاکرود شلیمک ملحق میشود و در واستان به تجن میریزد.

روستا دارای حدودا ۲۵ رشته چشمه میباشد که تعدادی از آنها خشک و بی آب و مابقی آن آب روستا را تامین میکنند « چهارچشمه ، قلقل او ، سنگ لاک »

کوه اَچـــو « ۱۶۷۰ متر »در سه کیلومتری شمال پاشاکلا و کوه سامون سی « ۱۵۷۰ متر» در سه کیلومتری جنوب آن مهم ترین ارتفاعات پیرامون روستا هستند.

دشت چمن « مرتع کاملا مسطح » در یک کیلومتری شرق روستا به طول ۱٫۲ کیلومتر و عرض ۴۰۰ متر که در گذشته دور آوردگاه جنگ بوده ، سپس با ایجاد دیواره ای در قسمت غربی آن ، مشرف به منطقه دوآلم و برج رسکت ، آب بندی در آن ایجاد کردند که توسط کانالی آب را به منطقه دوالم انتقال میداد ، هنوز هم این زمین « چمن » با کمترین بارندگی آبگیری میشود

درخت وندار « زبان گنجشک »روستای پاشاکلا با حدود ۲۰ متر ارتفاع و ۳۰ متر سایه گستری ، ۳ متر دور تنه ، حدود ۳۰۰ سال قدمت ، در مسیر راه مالرو به روستای امامزاده علی قرار دارد ، که آرامگاه روستا در پای این درخت کهنسال قرار دارد

تاریخچه

فاصله دو کیلومتری از برج رسکت و منطقه تاریخی دوآلم و فاصله 5 کیلومتری از روستای تاریخی قارن سرا ، همچنین موقعیت استراتژی آن در تنها مسیر دو برج باوندیان « برج رسکت و برج لاجیم » ، وجود گورهای زرتشتی ، سفالینه و زاغه های قدیمی نشان میدهد این روستا از حدود 2000 سال پیش تا کنون زیستگاه بومی های منطقه بوده است .

روستای فعلی حدود 500 تا 700 سال قدمت دارد که حدود 400 سال پیش نام خود را از یک « پاشا » مامور نظامی دوران صفویه که در این روستا سکونت داشته گرفته است ، در مازندران تقریبا 13 روستا بنام پاشاکلا وجود دارد که بهمین دلیل نام گذاری شده اند.


هنوز چند خانه قدیمی در روستا وجود دارد که بر اساس معماری و مصالح بین 200 تا 400 سال قدمت دارند « برای نمونه ضخامت دیوارهای آنها از 70 تا 120 سانتی متر میباشد »

جمعیت و تشکل آماری

روستای پاشــاکلا بلحاظ وسعت و جمعیت جزو ۱۰ روستای بزرگ دودانگه میباشد در حال حاضر دارای ۱۰۵ واحد مسکونی ، و جمعیت آن بصورت فصلی حدود ۴۰۰ نفر و جمعیت کل ساکن و غیرساکن آن حدود ۱۲۰۰ نفر میباشد

تبارها و خاندان های پاشاکلا  :

۱.اکبری ۲.اصغری ۳.اسماعیلی ۴.احمدی ۵.اعزی ۶.باکری ۷.بخشی ۸.حسن زاده ۹.حبیبی ۱۰.حبیبی شهمیرزادی ۱۱.خلیلی ۱۲.داداشی ۱۳.رنجبر ۱۴.رزاقی ۱۵.رضاپور ۱۶.رضایی ۱۷.عظیمی ۱۸.عمادی ۱۹.قاسمی ۲۰.کمالی ۲۱.مافی ۲۲.مختاری ۲۳.مختاری تلارسری ۲۴.محمدزاده ۲۵.محمدی ۲۶.مصطفوی

نگارخانه

منابع

خاطرات شما از سفر به پاشاکلا (دودانگه) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.