ایول

207

ایول

ایول، روستایی از توابع بخش چهاردانگه در شهرستان ساری، استان مازندران، ایران است. جمعیت این روستا در دهستان پشتکوه قرار داشته و برا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ایول

ایول

ایول، روستایی از توابع بخش چهاردانگه در شهرستان ساری، استان مازندران، ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان پشتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۳۴نفر (۵۴خانوار) بوده‌است.

روستای ایول در سرشماری سال ۱۳۹۵

اذیت و آزار بهائیان روستای ایول

در تیر ماه سال ۱۳۸۹ چهار لودر و تعدادی کامیون شبانه خانه تعدادی از بهائیان این روستا را تخریب نمودند. نماینده جامعه بهائیان اعلام نمود این واقعه را به اطلاع نهادهای حقوق بشری سازمان ملل خواهند رساند.

بهائیان ایول پس از این تاریخ از روستا رانده شدند و زمین‌ها و خانه هایشان غصب شد. آنها به هر مرجعی در مازندران و تهران شکایت کردند نتیجه‌ای نگرفتند. نهایتاً در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۲۱ میلادی دادگستری مازندران حکم به مصادرۀ املاک و زمین‌های زراعی ۲۷ خانواده بهایی روستای ایول داد. بسیاری از مقامات سیاسی و مذهبی جهان، من جمله نخست‌وزیر پیشین، دادستان‌های کل و وزیران پیشین کانادا به همراه چندین چهره دانشگاهی این کشور، کنگره اسلامی آمریکا، شورای ائمه کانادا و چندین روحانی سرشناس مسلمان در هند و انگلیس این حکم دادگاه و رفتار حکومت ایران با بهائیان را محکوم کردند و خواستار استرداد املاک بهائیان ایول شدند.

پیوند به بیرون

  • «یا اسلام یا حرکت»؛ روایت مصادره‌ی اموال و تبعید بهائیانِ روستای ایول
  • ایول خانه آنهاست

منابع

خاطرات شما از سفر به ایول نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.