مژدهه

202

مژدهه

مژدهه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شفت در استان گیلان ایران است. جمعیت این روستا در دهستان جیرده قرار دارد و براساس سرشماری مر...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای مژدهه

مژدهه

مژدهه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شفت در استان گیلان ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان جیرده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷۶ نفر (۲۵۰خانوار) بوده‌است.

وضعیت روستا

روستای مژدهه دارای طبیعت آرام و دلنشین است. این روستا توریستی و تفریحی است که از شمال به روستای خرطوم از جنوب به روستای چنار و بخش چوبر از شرق به روستای چماچاء و از غرب روستای شیخ محله ارتباط دارد. مردم این روستا به زبان گیلکلی سخن می گویند این روستا همواره میزبان مسافران عزیز بوده‌است.

شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی در مزارع برنج است، ولی دامداری، ابزی پروری، پرورش کرم ابریشم، باغ میوه، باغ چای و نگهداری ماکیان نیز هم در این روستا وجود دارد. در سال‌های اخیر این روستای سرسبز، پیشرفت‌های زیادی داشته‌است و هم‌اکنون هم پروژه‌های زیادی در حال اجرا می‌باشد از جمله آب آشامیدنی که قرار است از چشمه‌های ارتفاعات این روستا که دارای آب گوارا و سرشار از انرژی می‌باشد که قرار است در فاز اول به روستای مژدهه و در فاز دوم به روستاهای اطراف این روستا لوله کشی شود. از جمله طرح‌های دیگر می‌توان به اسفالته خراب و وحشتناک این روستا اشاره کرد، ترمیم استخرها، تعمیر چراغ‌های عابر پیاده، ... از جمله طرح‌های دیگر می‌باشد؛ ولی این حمایت‌ها به اندازه‌ای نبوده که جوانان را در این روستا نگه دارد، و از مهاجرت آن‌ها به شهر جلوگیری کند. منطقه توریستی تفریحی مژدهه دارای تعداد زیادی استخر می‌باشد، که هر کدام بین ۱۰هکتار تا ۵۰هکتار می‌باشند، که از طرف جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای آب یاری مزارع برنج احداث شده‌است، محلی مناسب برای قایق سواری و ورزش‌های آبی می‌باشد. از دیگر اماکن می‌توان به جنگلهای زیبا و سر سبز و کوهستان پوشیده از درخت این روستا که دارای چشمه‌های طبیعی می‌باشد اشاره کرد. در فصل‌های پاییز و بهار در آن قارچ‌های خوشمزه جنگلی رشد کرده که تعداد زیادی از مردم از نقاط دور و نزدیک برای چیدن آن به این روستا می ایند. البته ذکر این نکته ضروری است که قارچ‌های سمی نیز در این جنگل رشد می‌کند، پس اگر قارچ‌های سمی را نمی‌شناسید از کسی که این مهارت را دارد کمک بخواهید تا دچار مسمومیت نشوید. از دیگر خوردنی‌ها طبیعی می‌توان به تمشک جنگلی، ازگیل، آلوچه (گوجه سبز)، هلو، سیب ترش، سیب سبز، نارنج، پرتغال، اشاره کرد. کسانی که به اماکن زیارتی علاقه دارن می‌توانند به بقعه آقا شمس الدین بروند و در فضایی آرام و معنوی به عبادت بپردازنند. محلیان این روستا اعتقاد دارند گِل (خاک) این بقعه برای درمان بیمارهای پوستی مفید است. هم چنین این روستا دارای دو مسجد می‌باشد، مسجد امیر المومنین و مسجد امام حسین که به همت اهالی ساخته شده‌است. غذاهای محلی این روستا عبارتند از:فسنجون، کباب ترش، سیر قلیه، سیروابیج، قیمه، باقلاقاتق، کل کباب، ترش تره، سبزی قرمه، کوکوی۴۰گیاه، ماهی فیفبیج…. از دیگر محصولات غذای می‌توان به انواع ترشیجات اشاره کرد: ترشی ۷تا بیجار، سیر ترشی، ترشی گل کلم، ترشی بادمجان، ترشی رب انار، ترشی رب آلوچه، آب انار، آب آلوچه، آب غوره… مهمترین محصول غذایی می‌توان به دوشاب اشاره کرد که از میوه‌ای به اسم اربه گرفته می‌شود که بسیار خوشمزه و لذیذ می‌باشد، افراد زیادی برای خریدن آن به این روستا می ایند در این بهشت ایران مسافرانی بوده‌اند که پابند و اسیر شده‌اند، و در ان به ساخت ویلا یا خرید ان پرداخته‌اند، و بهترین لحظات خود را لحظه در این روستا گذرانده و از طبیعت ان لذت برده‌اند.

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

خاطرات شما از سفر به مژدهه نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.