کاکرود (املش)

340

کاکرود (املش)

کاکرود ، روستایی از توابع بخش رانکوه شهرستان املش در استان گیلان ایران است. شغل مردم این روستا بیشتر تولید فندق است ولی محصولات دیگری چون گردو، عسل طب...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کاکرود (املش)

کاکرود (املش)

کاکرود ، روستایی از توابع بخش رانکوه شهرستان املش در استان گیلان ایران است. شغل مردم این روستا بیشتر تولید فندق است ولی محصولات دیگری چون گردو، عسل طبیعی سرشار از گیاهان داروئی، گندم و جو ، عدس، لوبیا نیز از تولیدات این روستا می‌باشد، اگرچه در دهه‌های قبل دامداری در این روستا رونق فراوانی داشته، ولی اکنون به علت عدم استقبال فرزندان از مشاغل پدران کم رونق شده به نحوی که می‌توان گفت فقط سه یا چهار خانواده مشغول دامداری در این روستا هستند. در این روستا سه امامزاده مدفون هستند، یکی سید کمال الدین فزند سید قوام الدین مرعشی مروج تشیع در دارالمرز (گیلان و مازنداران) که در بالای تپه‌ای بنام قراتبه بین روستای کاکرود و روستای امام مدفون است و مورد عنایت اهالی روستای امام و کاکرود و روستاهای اطراف است، یکی سید غیاث الدین ابن عبدالوهاب ابن سید غیاث الدین ابن سید کمالدین ابن سید قوام الدین مرعشی که معلوم نیست مدفن او کجاست و یکی سید جمال الدین که در کتب تاریخ از قول اهالی نوشته‌اند که او از فرزندان امام موسی کاظم است. این امام زاده در کنار مسجد امام حسین کاکرود مدفون است و هرساله پذیرای زائران فراوانی است و به احترام این امامزاده هرساله در روز عاشورا از روستاهای اطراف هیئت‌های عزا داری به این روستا رو می‌آورند و مراسم علم واکردن (محلی=علم واچینی) در ظهر عاشورا که علمدارن میمنه و میسره و قلب سپاه حسین بن علی کشته می‌شوند، سه قطعه چوبی که به یاد علم‌های این سه فرمانده مزین به پارچه‌های سبز رنگ است در یک مراسم حزن انگیز و نوحه‌های جانسوز باز می‌شوند و بعد اهالی این روستا زوار و مردم حاضر پذیرایی می‌کنند.

جمعیت

این روستا در دهستان سمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۴ نفر (۳۷خانوار) بوده‌است.

منابع


  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

خاطرات شما از سفر به کاکرود (املش) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.