منگوده

514

منگوده

منگوده روستایی واقع در شهر رشت در حوالی رود بزرگ و قدیمی زرجوب است.مردم این روستای خوش منظرعقیده دارند این روستا توسط شاهی بنام منگودشاه تصرف و آباد ش...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای منگوده

منگوده

منگوده روستایی واقع در شهر رشت در حوالی رود بزرگ و قدیمی زرجوب است.مردم این روستای خوش منظرعقیده دارند این روستا توسط شاهی بنام منگودشاه تصرف و آباد شده‌است.شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی فصلی بوده و عده‌ای هم به شغل دامپروری مشغولند.این روستا دارای زمین‌های بسیار مرغوب بوده و انواع محصولات باغی و گل و گیاه در این زمین‌ها می رویند اما در حال حاضر در بعضی از فصول سال دچار کمبود اب می‌شوند و مردم برای رفع این مشکل با حفر چاههای عمیق و نیمه عمیق از سفره‌های اب زیر زمینی استفاده می‌کنند.این روستا دارای محصولات مختلفی از قبیل برنج، خیار، بادنجان، فلفل، کدو، باقلا، گردو، گوجه سبز و... است که این محصولات در بازار قدیمی، بنام خمسه بازار به فروش می‌رسد و جوابگوی قسمتی از نیازهای مردم دیگر می‌شود.در قدیم هر قسمت این روستادارای خانی بوده وکل این روستا یک خان نداشته که این در نوبهٔ خود امر جالبی است. در حال حاضر تعداد جمعیت روستا حدود970 نفر و 280خانوار است. روستای منگوده دارای باغها و جاده‌ها و کوچه پس کوچه‌های بسیار زیبا است و نیز دارای گونه‌های گیاهی و درختان بکر و قدیمی است. گونه‌های علفی غالب منطقه گیاهان آلاله، شقایق، گل فیل، گزنه، اختی، یولاف، خرش، علف هفت بند، ترشک و... و گونه‌های درختی آن که هنوز باقی‌مانده بلوط، افرا، آزاد، اقاقیا، توت سفید و توت قرمزو.. است. در گذشته در روستا حصیر بافی، کلاه بافی انجام میشد، در زمین‌های مردم روستا آثار سفال بسیار خارج شده‌است. می‌توان نتیجه گرفت که در گذشته‌های دور سفالگری در روستا رواج داشته‌است. این روستا به دلیل بهار زیبا با گل‌های زرد و قرمز و محصولات کشاورزی و میوه‌های بهاره و فصل نشاری برنج که محصول استراتژیک روستا است وتابستانهای خنکش مکان بسیار مناسبی برای گردشگری است. هنوز نانهای محلی چون کشتا، گندمین و نان لاکو در روستای منگوده رونق دارد. این روستا باوجود فاصله نزدیک به رشت حالت روستایی خود را حفظ کرده‌است. هنوز در گوشه و کنار روستا خانه‌های چوبی و قدیمی که مردم در آن ساکن هستند به چشم می خورد.

منابع

خاطرات شما از سفر به منگوده نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.