گتان علیا

419

گتان علیا

گتان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان جاسک در استان هرمزگان ایران است.گتان به دوقسمت گتان بالا و گتان پایین تقسیم شده‌است. گتان در ۷۵کیلومتری غرب ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای گتان علیا

گتان علیا

گتان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان جاسک در استان هرمزگان ایران است.گتان به دوقسمت گتان بالا و گتان پایین تقسیم شده‌است. گتان در ۷۵کیلومتری غرب شهرستان جاسک و در فاصله ۲۳۰کیلومتری از بندرعباس مرکز استان قرار دارد. گتان قطب علمی و فرهنگی شهرستان جاسک محسوب می شود.وجود تعداد زیاد معلم فرهنگی و دانشجو گتان را از سایر روستاهای شهرستان جاسک متمایز کرده است، این روستا ۴۰نفر معلم و فرهنگی دارد. همچنین گتان تعداد زیادی طلبه علوم اسلامی و حافظ قرآن نیز دارد.مدرسه علوم دینی(خواهران)گتان از مدارس دینی فعال منطقه می باشد.

جمعیت

این روستا در غرب شهرستان جاسک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن(گتان بالا و گتان پایین) ۱۵۰۰ نفر۲۶۰خانوار) بوده‌است. مردم این روستا همگی مسلمان و پیرو مذهب اهل سنت می‌باشند اهالی روستا به زبان بلوچی تکلم می‌کنند

اقتصادومعیشت مردم

باتوجه به مجاورت گتان با دریا طبیعتا ماهیگیری نقش مهمی دراقتصاد روستا ایفا می‌کند ولی درسالهای اخیر حضور کشتی‌ها چینی در اب‌های دریای عمان باعث کاهش شدید صید ماهیگیران شده‌است تعدادی از اهالی روستا مغازه دار هستند و به تجارت مشغول هستند،حدود۴۰نفر هم معلم و فرهنگی هستند که با توجه با جمعیت روستا رقم قابل توجهی می باشد.

جاذبه های طبیعی

برخی از جاذبه‌های طبیعی گتان عبارتنداز:


1کمب آب

2آبند

3کهوران

4کوه فرهاد (گتان بالا و گتان پایین)

5ساحل زیبای ماسه ای و سنگی

6کوه های مریخی ومینیاتوری

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱ ژانوی۲۰۱۷.

خاطرات شما از سفر به گتان علیا نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.