ونک (جاسک)

193

ونک (جاسک)

وَنَک ، روستایی از توابع بخش لیردف شهرستان جاسک در استان هرمزگان ایران است. روستای ونک در ۳۰ کیلومتری بخش لیردف جاسک و سواحل مکران واقع شده و فاصله آن...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ونک (جاسک)

ونک (جاسک)

وَنَک ، روستایی از توابع بخش لیردف شهرستان جاسک در استان هرمزگان ایران است. روستای ونک در ۳۰ کیلومتری بخش لیردف جاسک و سواحل مکران واقع شده و فاصله آن تا بندرعباس مرکز استان ۴۵۰ کیلومتر است.

این روستا در دهستان پی وشک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۰ خانوار با ۴۱۴ نفر (۸۵خانوار) بوده‌است. در گذشته روستای ونک خانوار بیشتری داشته‌است.

روستای ونک جاسک به دو قسمت تقسیم شده که در بخش اول مردمی فقیر دارد که هنوز دانش آموزان آن مدرسه ندارد و در بخش دیگر آن مدرسه در حال ساخت است.

مردم ونک با مشکلات زیادی در زمینه زندگی نظیر آب و نوسان برق و جاده و نداشتن مجوز صید و صیادی مواجه هستند.

معضل شن‌های روان

روستای ونک در شرق جاسک واقع شده و در طول سال شن‌های روان زندگی مردم این روستا را مختل کرده بطوری که شب تا صبح بخشی از روستا در زیر شن می‌رود و فردای آن روز مردم بایستی خود را از زیر تلی از شن بیرون بیاورند.

مردم این روستا بخشی از اوقات خود را صرف جمع‌آوری شن‌های روان و دور کردن آنها از خانه‌های خود می‌کنند و تاکنون طرح‌های بیابان‌زدایی نتوانسته مردم این روستا و روستاهای همجوار و بخشی از سیریک را از این مشکل رها کند.

بسیاری از مردم بواسطه گرمای سوزان و شن‌های روان و همچنین بی‌آبی مهاجرت کرده‌اند. عمده ساکنان باقی‌مانده خواستار مالچ‌پاشی و تثبیت شن‌های روان برای ادامه پیشرفت این شن‌ها به درون منازل مسکونی است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.
  • خبرگزاری ایرنا: ونک در محاصره شن. تاریخ خبر: ۱۷/۰۳/۱۳۹۴
  • بلندا و مختصات

خاطرات شما از سفر به ونک (جاسک) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.