اختر (کنگان)

307

اختر (کنگان)

اختر نام روستای کوچکی از توابع دهستان طاهری در بخش مرکزی شهرستان کنگان شهرستان کنگان استان بوشهر واقع در جنوب ایران است. این روستا در ۶ کیلومتر...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای اختر (کنگان)

اختر (کنگان)

اختر نام روستای کوچکی از توابع دهستان طاهری در بخش مرکزی شهرستان کنگان شهرستان کنگان استان بوشهر واقع در جنوب ایران است.

این روستا در ۶ کیلومتری شمال شرقی عوینات، در ارتفاع ۲ متر از سطح دریا و در ۴۰۰ متری کرانهٔ دریا واقع شده‌است، ساحل این روستا بسیار زیبا و بکر می‌باشد. در حال حاضر کل خانه‌های این روستا توسط (منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی) از اهالی منطقه خریداری و تخریب شده و در حال ساخت هتلی بسیار زیبا و مجلل می‌باشد. رضا طاهری در کتاب از مروارید تا نفت (تاریخ خلیج فارس) می‌نویسد: وجه تسمیه اختر نیز مشتق شده از کلمه اختر به معنای ستاره می‌باشد. با این‌همه ذکر شده است در زمان حمله شیخ جباره اول و تصاحب سیراف، با توجه به توافق‌های قبلی، آل بوسفر از بساتین به اختر نقل مکان کرده و نام آن را اختر گذاشتند. وجه تسمیه آن به دلیل مرقد و مدفن پیر اختیار فرزند موسی بن جعفر (ع) می‌باشد. اختر در سده قبل پیشرفت و توسعه عمرانی خوبی را دارا بود و مردم محلی، منطقه اختر را کویت کوچک می‌دانستند. رضا طاهری اختر را از آبادی‌های قدیم کنگان می‌داند؛ و می‌نویسد: بخشی از این آبادی قدیمی با داشتن جغرافیای مناسب زندگی دوران غارنشینی، به آن دوران تعلق دارد. در این‌راستا تحقیق‌های مناسب باستان‌شناسی صورت نپذیرفته و گمان این نگارنده بر این است که با توجه به جغرافیای خاص اختر، به‌خصوص کوهپایه‌ها و تپه‌ها، چشمهٔ آب در کوهپایه‌ها و تپه‌های زندگی اولیه فینیقی‌ها و گوشه ای از تمدن ماقبل ایلام و ایلامی‌ها به این منطقه مربوط باشد، قبل از آن که زندگی در کنگان و ماندستان قدیم و دوره تمدن سیراف آغاز شده باشد. ارتفاع‌های اختر از جغرافیای دست نخورده و بکر تمدن‌های پیشین است و در تمدن سیراف، اختر نیز آبادی پررونقی بوده است.

منابع

  • رضا طاهری، (از مروارید تا نفت)، انتشارات داستانسرا
  • محمد صدیق، عبدالرزاق، «صهوة الفارس فی تاریخ عرب فارس»، چاپ اول، شارجه: چاپ خانه المعارف، ۱۹۹۳ میلادی به (عربی).

خاطرات شما از سفر به اختر (کنگان) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.