تیاب (میناب)

248

تیاب (میناب)

تیاب، مرکز دهستان تیاب و روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میناب در استان هرمزگان ایران است. جمعیت این روستا در دهستان تیاب قرار دار...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای تیاب (میناب)

تیاب (میناب)

تیاب، مرکز دهستان تیاب و روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میناب در استان هرمزگان ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان تیاب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲،۵۷۲ نفر (۷۲۱ خانوار) بوده‌است.

مذهب مردم این روستا از ترکیب اهل سنت و تشییع تشکیل شده است که هر کدام دارای مسجد مختص به خود هستند.

تاریخچه

تاریخ بندر تیاب (بندر هرمز کهنه) با شهر میناب کاملا در ارتباط است. در سال های دور میناب بیشتر نزدیکتر به دریا بوده و بیشتر به عنوان بندر هرمز از آن یاد شده است. بندر هرمز قدیم در ۱۰ کیلومتری جنوب غرب شهر میناب فعلی و ۱۵ کیلومتری ساحل دریا واقع شده بود. ازتباط بندر هرمز از طریق خوری بوده که به دریا وصل میشده است. صدها کشتی از سراسر آسیا بخصوص هند و چین و افریقا در بندر هرمز مشغول تخلیه محموله های تجاری خود بوده اند. قدیمی ترین اشاره تاریخی به بندر هرمز در نوشته های یکی از سرداران اسکندر مقدونی بنام نارخئوس ۳۲۵ قبل از میلاد می باشد. وی مشاهدات خود از بندر هرمز چنین بیان میکند: شهری اباد در کنار رودخانه آرامیس و در ساحل هرموزیا و در بخش کرمانیا . نارخئس از سرسبزی منطقه مغستان ( میناب) تعجب می کند و میگوید ؛ در انجا همه گونه درخت دیده می شود به جز درخت زیتون. و افرادی از فیروز اباد در کتاب های خود به نیک و تجلیل از شهر میناب پرداخته اند

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به تیاب (میناب) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.