انانجرد

629

انانجرد

نونگرد (آشتیان)، روستایی از توابع بخش مرکزی و دهستان مزرعه نو شهرستان آشتیان در استان مرکزی ایران است. جمعیت این روستا در دهستان مزرع...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای انانجرد

انانجرد

نونگرد (آشتیان)، روستایی از توابع بخش مرکزی و دهستان مزرعه نو شهرستان آشتیان در استان مرکزی ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان مزرعه نو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۶ نفر (۲۰۰خانوار) بوده‌است. لازم به ذکر است با توجه به آب و هوای مساعد روستا هر ساله در فصل تابستان بسیاری از اهالی از شهر به روستا مهاجرت کرده و به زراعت و دامداری مشغول می شوند.

آداب و سنن

از دیرباز سنتهای زیبایی در روستای انانجرد نسل به نسل از پدران به فرزندان منتقل می شده است که می توان از این سنت ها به سرکو زدن، بازیهای میدانی و... نام برد.

در مراسمهای عزاداری به شیوه ی سنتی مراسم تعزیه خوانی که هر ساله به مناسبت ایام محرم در روستا برگزار می گردد می توان اشاره نمود. همچنین مراسم نخل گردانی که حمل تابوتی عظیم به جهت اعلام سوگواری می باشد که قربانی کردن گوسفند، دود کردن اسفند، سینه‌زنی، نوحه‌خوانی و... از آیین های جانبی این مراسم بزرگ و سنتی است.

همچنین از سال 1390 شمسی با حضور جوانان روستا گروه تعزیه خوانی حرفه ای تشکیل شد که همه ساله در ایام مختلف بالاخص دهه اول محرم اقدام به مراسم تعزیه خوانی بصورت حرفه ای می نمایند. هیئت قاسم ابن الحسن(ع) روستای انانجرد با حضور بیش از 1500 نفر از اهالی روستا در دهه اول محرم مراسم تعزیه خوانی با حضور اساتید تعزیه کشور و جوانان مشتاق روستا برگزار کرده که این مراسم با حضور مدیران و مسئولان کشوری و همچنین اهالی روستاهای مجاور از زیبایی های مراسمات عزاداری این روستا میباشد.

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
  • رساله {از نونگرد تا انانجرد } نوشته آقای محمد حسن زلفی گل

خاطرات شما از سفر به انانجرد نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.