نقوسان

306

نقوسان

نَقوسان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان تفرش در استان مرکزی ایران و در ۱۲ کیلومتری شمال غرب شهر تفرش واقع است. نقوسان را از قدیم دارالم...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای نقوسان

نقوسان

نَقوسان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان تفرش در استان مرکزی ایران و در ۱۲ کیلومتری شمال غرب شهر تفرش واقع است.

نقوسان را از قدیم دارالمومنین روستاهای تفرش میخواندند. اهالی این روستا چه انها که مقیم آنجا هستند وچه آنها که در تهران مسکن گزیده اند برای پیشرفت آن تلاش های زیادی به عمل می آورند .

میرزا عبدالکریم درودیان معروف به ملا کریم است .وی پدر حجت الاسلام شیخ اسماعیلی وشیخ هادی درودیان است. وی در تمام مدت عمر خویش در نقوسان تدریس میکرد و خوشنویس قرآن خطی بود که قران های خطی یکصد بیست جزیی برای مجالس مذهبی وختم ها می نوشت .وی در سال 1307 ه.ش در سن 75 سالگی در نقوسان فوت کرد . از افراد نیکوکار وفعال این روستا آقای حاج حسین شرفی است که مسجد جامع نقوسان را شخصاَ تجدید بنا کرد وهمچنین آقای حسن محبی ، بانی واحداث کننده بیمارستان سوم شعبان نقوسان می باشد .مردم این روستا با خودیاری افراد نیکوکار و دولت موفق شدند سد خاکی ،لوله کشی آب آشامیدنی ومدرسه،مسجد وجاده آسفالته وسایر کارهای عمرانی را به اتمام برسانند . از جمله دیگر نیکو کاران حاج حسین خواجوی ، حاج داوود درودیان و حاج رمضان شرفی ، حاج غلامحسین درودیان .

مردم این روستا 36 شهید به ایران اسلامی تقدیم کرده اند

درخت هایی که در باغ ها در حال رشد هستند انواع مختلفی دارند(برای محصولات) و درخت هایی چون گردو- بادام- انگور- هلو زرد – گیلاس - آلبالو- سیب - آلو - توت-  و سبزیجاتی چون کدو -  سبزی خوردن – گوجه فرنگی - سیب زمینی و بادمجان به عمل می آید. که برای چیدن در اواخر ماه شهریور گردو و بادام را می ریزند و جمع آوری می کنند.

و آنها برای آبیاری به محصولات خود برخی چاه می زنند و برخی دیگر آب از رودخانه برمی دارند و اگر کسی باغی داشته باشد شخصی را مامور می کند تا به باغ او رسیدگی کنند.

در زمان مشخصی هم آب انگور را به صورت شیره انگور در می آورند و با مغز گردو "باسلوق" درست می کنند.

نخبگان

علی اصغر خاجی دیپلمات اهل ایران، دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی است.

اقای خاجی در کشور های چین، بلژیک و عربستان سفیر بوده و همچنین معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه درسال ۱۳۹۰ – ۱۳۹۲ نیز بوده است.

عباس درودیان دیپلمات اهل ایران، مشاور معاون وزیر امور خارجه است.

اقای درودیان در کشور امارات (دبی و ابوظبی ) به مدت ۸ سال بعنوان کنسول و دبیر اول در کنسولگری و سفارت جمهوری اسلامی ایران بوده است . وی همچنین عضو هیئت مدیره حسینه نقوسانیها نیز میباشد

جمعیت

این روستا در دهستان بازرجان قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۳۱۶نفر (۱۴۹خانوار) بوده‌است.

زیارتگاه

طبق، تاریخ، منبر منبت کاری شده امام زاده عبدالله این روستا، عمر آن هزار سال است. دو امام زاده دیگر بنام امام زاده حسین و امام زاده عمران نیز وجود دارد. از خاندان‌های شناخته شده در این روستا می‌توان به خاندان درودیان، شرفی، خاجی، محبی اشاره کرد که در صنف الکتریک لاله زار جنوبی کاملاً شناخته شده هستند. سجاد درودیان نیز در حال تولید موبایل است

منابع

پیوند به بیرون

  • وبگاه نقوسان

خاطرات شما از سفر به نقوسان نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.