ماهورزان

256

ماهورزان

ماهورزان(خمین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خمین در استان مرکزی ایران است. خانه‌های روستا غالب خانه هاي اصيل سده حمزه لو در ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ماهورزان

ماهورزان

ماهورزان(خمین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خمین در استان مرکزی ایران است.

خانه‌های روستا

غالب خانه هاي اصيل سده حمزه لو در جوار مسجد جامع پندرجان واقع شده است ودو قریه بنام هاي سنجدك و ماهورزان که عمده ی اهالی آن از مهاجرین یهودی که در دوره محمدشاه قاجار از اطراف جلفا به این منطقه بالاجبار کوچ کرده اند، از جمله آن هستند. اصالت و تاريخچه ي خوانين مستقر در آن منطقه در آرامستان روستاي پندرجان هويداست و سابقه ی دیرینه ی خوانین فوق الذکر مربوط به قلعه اي تاريخي در جوار آرامستان پندرجان منتسب به عليمردان سلطان متوفي به قرن ۱۱ هجري قمري است. نقل است که در دوره ی ظلّ السلطان در موسم شکار زمانی که اردوگاه همراهان شاه در نزدیکی این منطقه برپا بود، به علت شیوع بیماری طاعون بین اهالی ماهورزان برخی از خانه های ایشان توسط شخص ضل السلطان در حالیکه اهالی آن در خواب بوده اند، به آتش کشیده شد.

جمعیت

این روستا در دهستان حمزه لو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر (۴۸خانوار) بوده‌است.

نقش روستا

این روستا به گونه‌ای مرکز چندین روستا می‌باشد. جاده مواصلاتی دیگر ارک-خمین از وسط روستا ی پندرجان و جاده مواصلاتی اراک-محلات نیز از کنار این روستا می‌گذرد وعلت کسب وکار در این روستا بر افرادی که از این جا می‌گذرند متکی است؛ و نقش این روستا ارتباطی است.

معنای لغوی روستای ماهورزان

معنای لغوی ماهورزان: ماهور برگرفته از ماه+ور دارای ویژگی وصفت ماه چنانچه این نام ماهور( mahvar) تلفظ شود به معنی تپه های به هم پیوسته ی دامنه کوه ونام یکی از دستگاهای موسیقی ایرانی می باشد.

آثار تاریخی روستا

۱-چشمه آب (دارای قدمت بالا و آب آشامیدنی)۲-قلعه۳-نصرآباد۴-سنگ نگاره‌هایی در اطراف کوه‌های روستا ۵-قلعه ی باستانی منتسب به براتعلی بیک ۶-سنگ قبر های متعلق به سده ی ۱۱ هجری قمری منسوب به براتعلی بیک و علیمردان سلطان.

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

خاطرات شما از سفر به ماهورزان نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.