ده‌نو (خمین)

576

ده‌نو (خمین)

دهنو الیگودرز دهنو، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان الیگودرز در استان لرستان ایران. این روستا جنوب غرب شهرستان الیگودرز و شمال شرق شهرس...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ده‌نو (خمین)

ده‌نو (خمین)

دهنو الیگودرز

دهنو، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان الیگودرز در استان لرستان ایران. این روستا جنوب غرب شهرستان الیگودرز و شمال شرق شهرستان الیگودرز قرار گرفته‌است مردم این روستا لر زبان و بختیاری هستند. پس در اختیار گذاشتن این روستا به امیر بهمن خان صمصام، امیر بهمن خان اجازه ورود طوایف مختلف لر را به این روستا داد.

تاریخچه

دهنو، از روستاهای غرب خمین است که بر سر راه خمین – الیگودرز قرار گرفته و تا پیش از اجرای قانون اصلاحات ارضی در دهه چهل، به امیر بهمن خان صمصام تعلق داشت. از این رو به دهنو صمصام شهرت دارد. امیر بهمن فرزند مرتضی قلی خان، آخرین ایلخانی بختیاری و یکی از سران بانفوذ ایل بختیاری بود. مرتضی قلی خان هم تنها فرزند پسر نجفقلی خان صمصام السلطنه (نخست‌وزیر احمدشاه قاجار) به‌شمار می‌آید. امیربهمن خان، در زمستان به عمارت گرمسیری خود در دزفول می‌رفت و تابستان‌ها در عمارت سردسیری خود در دهنو رحل اقامت می‌افکند. او هواپیمای شخصی کوچکی داشت که این کوچ تابستانه و زمستانه را سوار بر آن انجام می‌داد؛ درست بر خلاف بقیه هم ایلی‌های خود که با کمک چهارپایان کوچ روی می‌کردند. امیر بهمن فرودگاه خاکی کوچکی هم در کنار دهنو ساخته بود که به آن میدان طیاره می‌گفتند. او از هواپیما که پیاده می‌شد، پای در ماشین جیپ مخصوص خود می‌گذاشت و به قلعه می‌رفت. امیر بهمن خان پس از پیروزی انقلاب در ۱۳۵۷ ایران را ترک کرد و به فرانسه کوچ کرد و در همان‌جا زندگی کرد تا درگذشت. شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر شاه، پسر عمه امیر بهمن بود.

جمعیت

روستای دهنو صمصام به عنوان مرکز دهستان قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۹ جمعیت آن ۷۰۰ نفر (۲۰۰خانوار) بوده‌است.

بزرگان و نام آوران

بزرگان و نام آوران بسیاری این روستا دارد‌.

که می توان به . . .

منابع

2.http://teymareh.com/category/khomeyn/ashnakhor/dehno/

خاطرات شما از سفر به ده‌نو (خمین) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.