جعفرآباد (خمین)

279

جعفرآباد (خمین)

جعفرآباد (خمین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خمین در استان مرکزی ایران است. جمعیت این روستا در دهستان صالحان قرار دارد و برا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای جعفرآباد (خمین)

جعفرآباد (خمین)

جعفرآباد (خمین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خمین در استان مرکزی ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان صالحان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۹ نفر (۶۱خانوار) بوده‌است.

موقعیت

روستا در موقعیت جغرافیایی ۳۳٫۶۹ عرض شمالی و ۵۰٫۱۸ طول شرقی واقع شده‌است. از غرب به روستای ورآباد (راه آسفالته)، از جنوب به روستای بهدشت (راه شوسه)، از شرق به روستای شهرمیزان (راه شوسه) و از شمال به شهابیه (گلدشت) (راه شوسه) متصل می‌شود. همچنین مسیر تردد به شهرستان خمین از مسیر ورآباد و به مسافت ۱۰ کیلومتر می‌باشد.

معیشت

شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامداری می‌باشد. گندم، جو و پیاز عمده محصولات کشاورزی آن را تشکیل می‌دهد. روستا دارای سه چاه اب عمومی و دو چاه خصوصی می‌باشد. همچنین در گذشته از آب قنات و رودخانه کنار روستا نیز برای کشاورزی استفاده می‌شده‌است که هم‌اکنون هر دو خشک می‌باشند. آب چاه‌های عمومی نیز به علت خشکسالی و عدم تعمیق کافی در سال‌های اخیر بسیار کم شده‌است.

خیریه همای سعادت

در سال ۱۳۹۰ خیریه همای سعادت روستای جعفرآباد توسط جمعی از جوانان تحصیل کرده روستا که در تهران و سایر شهرها ساکن هستند برای انجام امور خیر در روستا تأسیس و راه اندازی شد. بودجه مو سسه از طریق جمع‌آوری هدایا، حق عضویت اعضا، صدقات، قبول وصیت، وقف و در آمدهای حاصل از به کارگرفتن دارایی مؤسسه در فعالیت‌های مجاز بازر گانی، صنعتی، کشاورزی در چهار چوب اهداف مؤسسه و سایر کمک‌های دولتی و مردمی تا مین می‌شود و با طبع در موارد معیشتی مردم کم‌بضاعت، کمک به عمران و آبادانی و همچنین ارتقاء اشتغال و کشاورزی در روستا هزینه می‌شود.


  • عمارت کشاورز صدر روستای جعفرآباد

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

خاطرات شما از سفر به جعفرآباد (خمین) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.