مرزیجران

417

مرزیجران

مرزیجران (اراک)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است. این روستا در ۴ کیلومتری غرب اراک واقع است. زبان:فارسی ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای مرزیجران

مرزیجران

مرزیجران (اراک)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است. این روستا در ۴ کیلومتری غرب اراک واقع است.

زبان:فارسی

مرزیجران ، دارای بهترین آب و هوا در اراک است ، بهترین و سرسبزترین منطقه در مرزیجران باغ‌های ویلایی مرزیجران در بالا دست کمربندی واقع در شهرک ویلایی مرجان، خیابان مرجان(لوله نفت سابق) محسوب می شود.

منطقه مرزیجران دارای شهرک‌های صنعتی نیز هستند که یکی از آن ها شهرک ولی‌عصر است که در بالا دست کمربندی مرزیجران واقع شده است.

در مرزیجران تعداد زیادی استخر های پرورش ماهی نیز احداث شده و فعال هستند .

موقعیت مرزیجران به دلیل نزدیکی به شهر اراک سال به سال رشد و پیشرفت فراوانی داشته و بهترین باغ های ویلایی در این منطقه ساخته شده اند .

علت نامگذاری

واژه مرزگران از ۳ جزء «مرز»، «گر» و «ان» تشکیل شده‌است. جزء اول در مفهوم زمین‌های مرزی می‌باشد؛ همچنین به زمین‌های قابل زراعت در دامنه کوه‌ها نیز مرز گفته می‌شود. جزء دوم به معنای کوه می‌باشد و جزء آخر از ادات اتصاف و معرف مکان است که در نهایت ترکیب این ۳ جزء، مفهوم "زمین‌های مرزی یا زمین‌های کوهستانی قابل زراعت" را می‌رساند که با موقعیت جغرافیایی روستا نیز همخوانی دارد. یکی از مناطق خوش آب و هوا مرزیجران شهرک ویلایی فرهزاد (معروف به کهریز پایین )واقع در کیلومتر پنج جاده فراهان روبروی جاده آزاد مرز آباد میباشد.

باغ ویلاهای مرزیجران که در بالای کمربندی قرار دارد، بسیار مشهور است و از اب و هوایی بسیار عالی برخوردار است . یکی از بهترین مناطق ویلایی مرزیجران در خیابان مرجان ( لوله نفت سابق) قرار دارد.

جمعیت

براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳٬۰۸۱ نفر (۸۳۶خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

خاطرات شما از سفر به مرزیجران نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.