مرادآباد (اراک)

381

مرادآباد (اراک)

مرادآباد (اراک)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است. این روستا در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی اراک واقع است. جمعیت...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای مرادآباد (اراک)

مرادآباد (اراک)

مرادآباد (اراک)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است. این روستا در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی اراک واقع است.

جمعیت

این روستا در دهستان مشهد میقان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر (۵۳خانوار) بوده‌است.

بنای تاریخی شیخ مرادآباد

این بنا در حال حاضر به شماره ثبت ۳/۱۵۶۸ در تاریخ؟ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. در خصوص پیشینه ساخت این اثر، نقل قولی در میان اهالی منطقه وجود دارد که بدین شرح است: «هنگامیکه شاپور ذوالاکتاف به منظور جنگی از این منطقه عبور می‌کرده، در سر راه به شیخی (پیر مرادآباد) برخورد می‌نماید و از شیخ درخواست می‌کند که پیش‌بینی نماید در این مصاف پیروز خواهد شد؟ پیش‌بینی شیخ بر پیروزی پادشاه است. شاپور دوم پس از پیروزی در نبرد، در راه بازگشت، از این ناحیه عبور می‌کند و سراغ شیخ را می‌گیرد که به وی اطلاع می‌دهند که شیخ درگذشته است. شاپور دستور می‌دهد که بقعه‌ای رفیع بر روی قبر وی احداث شود تا یادش زنده بماند.»

بنای اصلی بقعه در طول سال‌های بعد از بین رفت ولی در دوره سلجوقیان، مقبره‌ای جدید در همان محل احداث می‌شود که تا امروز باقی‌مانده‌است.

جستارهای وابسته

  • فهرست روستاهای ایران

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

خاطرات شما از سفر به مرادآباد (اراک) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.