کرکان بالا

270

کرکان بالا

کرکان بالا (اراک)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فراهان در استان مرکزی ایران است. جمعیت این روستا در دهستان ساروق قرار دارد و ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کرکان بالا

کرکان بالا

کرکان بالا (اراک)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فراهان در استان مرکزی ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان ساروق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۶ نفر (۲۶خانوار) بوده‌است.

فولکلور و آثار تاریخی

داستانهای معروف این خطه که معمولاً پدر و مادربزرگها برای فرزندان خود بازگو می‌کردند عبارتند از: هفت برادران، ملک جمشید و ملک خورشید، ملک ابراهیم، راه و بیراه، خاله نازنازو. ضرب‌المثل‌ها: شتر شاه خون دیده، اصطلاحات رایج: شیرواره، باباجزنه، به تون، بی ورره،

مراسم تعزیه خوانی محرم هر روز دو نوبت ظهر و شب در مسجد و یا فضای بیرون اجرا میگردد. فرزندان عبدالله غلامی و محمد رنجبر از تعزیه خوانهای ثابت این ده هستند. مرحوم اسماعیل همتی که سالها نقش مثبت تعزیه را بر عهده داشت به اسماعیل امام در ده مشهور بود.


آثار تاریخی: ۱- تپه کرکان مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان تفرش، بخش فراهان، دهستان فرمهین، روستای کرکان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۲۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

۲- تپه قلعه بلندی مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان اراک، بخش مرکزی، دهستان ساروق، روستای کرکان پایین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

۳- مقبره امامزادگان لبابه خاتون و دو تن از فرزندان موسی کاظم در این روستا قرار دارد که در سالهای اخیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته‌است.

محصولات

محصولات این روستا انواع انگور، زردآلو و سایر میوه‌های درختی است که در باغهای خماری و شازده علی عمل می‌آید. قیصی و کشمش و شیره انگور از عمده فراورده‌های باغهای کرکان است.

غذاها

دوگوله (دیزی)، دوگرمه (کله جوش، غذایی با کشک و مغز گردو)، آش ترخندوغ (ترخینه)، شاینه کباب، از غذاهای محبوب اهالی است.

مشاغل

دامداری عمده روستا توسط حاج حسین همتی و پسران انجام می‌گردد که گردش مالی فراوانی دارد. سایر اهالی نیز به دامداری و کشاورزی و باغداری مشغولند.

شورای اسلامی

رضا غلامی پور -عبدالله رحیمی-علی همتی اعضای جدید شورا می‌باشند. مرحوم اسماعیل همتی سالها مسئولیت شورای ده را بر عهده داشت.

سابقه تاریخی

قنات شاه پسند آب گوارایی دارد که توسط فتحعلی شاه قاجار نامگذاری شده‌است. این پادشاه در قسمت بالای رودخانه که به نام ایشان حمام شاه نامیده می‌شود به همراه سپاه استحمام کرده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

گرد آوری مطالب از گفته های اهالی روستا خصوصا جناب آقای مشهدی حسین مددی ایجاد صفحه به درخواست نیما همتی

خاطرات شما از سفر به کرکان بالا نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.