جیریا

415

جیریا

جیریا (اراک)، روستایی از توابع شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است. این روستا یکی از روستاهای کهن ناحیه فراهان است و در میان اهالی فراهان، گیریا خوا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای جیریا

جیریا

جیریا (اراک)، روستایی از توابع شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است. این روستا یکی از روستاهای کهن ناحیه فراهان است و در میان اهالی فراهان، گیریا خوانده می‌شود.

فرش دستبافت جیریا نیز شهرت جهانی دارد به طوری که در زمان گذشته تاجرهای اروپایی با دادن دستمزد به بانوان این روستای کهن خواستار بافتن فرش دستبافت میشدند به طوری که امروزه این نوع فرش با یرند فرش جیریا در سطح ایران و جهان شناخته میشود ( در سال 1396 لقب پایتخت فرش دستبافت ایران از سوی سازمان های مربوطه به این روستا نسبت داده شد )

همچنین این روستای کهن دارای چشم اندازهای طبیعی فراوانی است که هرساله گردشگران زیادی را نیز به خود جذب میکند .

مردم این روستا با لهجه ی محلی خاص و جالب نیز گفتگو میکنند.

شغل بیشتر مردم روستا در گذشته کشاورزی و دامداری بوده است در صورتی که در چندسال اخیر مردمان روستا به جهت گسترش و افزایش جمعیت به خرده فروشی و ایجاد کارگاه های صنعتی و قالیبافی تغییر شغل داده اند.

همچنین این روستا یکی از قطب های بازرگانی منطقه فراهان در گذشته و حال نیز به شمار می رود به طوری که خیلی از روستاهای اطراف جهت مبادله و رفع نیازهای معیشتی و شغلی خود به این روستا مراجعه میکنند.

جمعیت

براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن 3000 نفر (1000خانوار) برآورد شده‌است.

منابع

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری مهر

خبرگزاری صدا و سیما

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

خاطرات شما از سفر به جیریا نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.