دره تخت

222

دره تخت

دره تخت یکی از روستاهای زیبا و دیدنی است که در کوهپایه‌های قلل سر به فلک کشیده اشترانکوه در بخش مرکزی شهرستان ازنا قرار گرفته‌است. این روستا که نامزد ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای دره تخت

دره تخت

دره تخت یکی از روستاهای زیبا و دیدنی است که در کوهپایه‌های قلل سر به فلک کشیده اشترانکوه در بخش مرکزی شهرستان ازنا قرار گرفته‌است. این روستا که نامزد توسعه گردشگری سازمان گردشگری ایران قرار گرفته دارای حدود ۸۳۰ نفر جمعیت می‌باشد. شغل اغلب مردم آن دامداری و کشاورزی است. ساکنان آن از ایل بختیاری و اکثرا از طوایف سالاروند و حاجیوند هستند [۱] . دره تخت به علت قرار گرفتن در کوهپایه اشترانکوه و بهره مندی از آب دائم و روان در ارتفاع، نیروگاه تولید برق دارد که علاوه بر تأمین برق روستاهای همجوار به شبکه سراسری برق نیز وارد می شود.همچنین این روستا دارای مزرعه های متعدد پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان با ظرفیت‌های گوناگون است. طبیعت زیبای این روستا و قرار گیری آن در مجاورت بلندترین قله های اشترانکوه از جمله سن بران، گل گل، کول جنو و میرزایی سبب محبوبیت آن در بین طبیعت گردان و کوهنوردان شده و هر ساله طیف وسیعی از مردم سراسر ایران و حتی خارج از ایران را جذب خود می کند. در ضلع شمالی دره تخت رشته کوه سفید کوه کوچک که از جمله مناطق حفاظت شده محسوب می شود قرار دارد، و ضلع جنوبی توسط کوه‌های اشترانکوه محصور شده است.رودخانه مابره از این روستا سرچشمه می‌گیرد که پس از پیوستن به رودخانه سزار در شهرستان دورود و پس از آن رودخانه بختیاری به رود دز می ریزد.

منابع

خاطرات شما از سفر به دره تخت نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.