چالسپار

476

چالسپار

چالسپار یکی از محله های شرق شهر ازنا است که قدیمی‌ترین منطقه ازنا به حساب می‌آید. اکنون دیگر معماری قدیم رفته رفته جای خود را به معماری جدید داده ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای چالسپار

چالسپار

چالسپار یکی از محله های شرق شهر ازنا است که قدیمی‌ترین منطقه ازنا به حساب می‌آید.
اکنون دیگر معماری قدیم رفته رفته جای خود را به معماری جدید داده و به ندرت خانه‌های قدیمی در این منطقه مشاهده می‌شود.
گویش مردم این منطقه فارسی یا عموماً به لهجه محلی است که مابین لری بختیاری و فارسی می‌باشد.

اکثریت افراد این منطقه را کشاورز هستند.
در وجه تسمیه چالسپار به دو روایت می‌توان اشاره کرد:
روایت اول حاکی از آن است که این منطقه در قدیم چال سوارکاران بوده‌ است و از همین رو به آن چالسوار می‌گفته‌اند که در اثر گذشت زمان به چالسبار تبدیل شده‌است.

روایت دوم که شاید صحیح تر باشد این است این منطقه در اثر اسبار کردن خاک برای کشاورزی رفته رفته گود شده به طوری که سطح آن پائین تر از مناطق همجوار گردیده و این منطقه به «چال اسبار» معروف شده که بر اثر مرور زمان و عدم تلفظ صحیح به چالسبار یا چالسپار تغییر نام داده‌است.

روایت سومی نیز وجود دارد که بعلت وجود خانواده های گرجی در این محله که از مهاجران کشور گرجستان بوده اند ، انتخاب نام چالسپار را به آچالوسپار قدیس گرجستانی نسبت میدهند که شاید به نام چالسپار مربوط باشد

در قدیم

فرهنگ جغرافیائی ایران ج ۶ می‌نویسد: چالسبار دهی است از دهستان جاپلق بخش الیگودرز شهرستان بروجرد که در ۱۸ هزارگزی شمال خاوری الیگودرز و کنار راه مالرو فرج آباد به خاکوار واقع شده. جلگه و معتدل است و ۱۰۰۳ تن سکنه دارد. آبش از قنات و چاه و محصولش غلات وتریاک و صیفی است. شغل اهالی زراعت و گله داری است وصنایع دستی زنان قالی بافی و جاجیم بافی می‌باشد و راهش اتومبیل رو است.

خاطرات شما از سفر به چالسپار نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.