کمره بالا

413

کمره بالا

کَمَره‌علیا یا کمره‌بالا یا (قاره ی کمره) روستایی است از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان. این روستا خود فرهنگی جداگانه و اصیل داشته و...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کمره بالا

کمره بالا


کَمَره‌علیا یا کمره‌بالا یا (قاره ی کمره) روستایی است از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان. این روستا خود فرهنگی جداگانه و اصیل داشته و در دهستان اشترینان در بخش اشترینان این شهرستان و ۳ کیلومتری شمال روستای کمره سفلی قرار دارد. این روستا به علت مهاجرت خاندان فتح الهی پایه‌گذاری و تأسیس شده و بعدها طایفه‌هایی همچون کماسی، دارابی و اسدالهی به این روستا پیوستند. اما بعدها طوایف دیگری از قبیل قربان علی، میرزایی گودرزی، یاری و… به این روستا اضافه شده‌اند. این روستا بزرگانی همچون کل هدا (کربلایی هدایت)، حاجی فتح الله ، حاجی رحیم، کل میزا حسن ، حاج علی عسگر ،شیخ حسن کمره‌ای (خاتمی) و فرزند ایشان شیخ هادی خاتمی که چندین دوره نماینده شهر بروجرد بوده دارد. این روستا دارای شهدایی در جنگ تحمیلی از قبیل شهید یار محمد فتح الهی(اولین شهید روستا)،شهید قدرت اله فتح الهی ،شهید پرویز فتح الهی ،خان محمد یاری، احمد کماسی، محمد رضا کماسی و… و جانباز گران قدر علیرضا فتح الهی می باشد، مردم این روستا دینمدار بوده و شعائر الهی را برپا می دارند.این روستا در اواخر سال 98 گاز رسانی شده. این روستا هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از شهرهای ایران بزرگ بوده و به مکان‌های دیدنی و گردشگری این روستا عبارتند از مسجد صاحب الزمان، حمام خزینهٔ سنتی، حسینه سیدالشهدا و مزارع زیبایی همچون بر آفتاب زرد، یار احمد، چشمه بالا,چمشه علی اکبر و… می‌باشد. این روستا دارای قبرستان‌های تاریخی میباشد و گفته میشود باستانی هستند. الگو:تاریخ نامه روستا های سیلاخور بالا شغل اکثر مردم این روستا کشاورز، بنا،عَمَله و سنگکار است که بسیاری از سنگکاران بزرگ بروجرد و تهران از این روستا میباشد.الگو:مشاهدات منطقه

جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت کمره بالا در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۸۳ نفر بوده‌است که از این میان ۹۱ نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. این روستا ۶۴ خانوار دارد.

موقعیت جغرافیایی

این روستا در ۳ کیلومتری شمال روستای کمره‌پایین (کمره‌سفلی) و ۲۰ کیلومتری شمال بروجرد واقع شده‌است.

خانواده‌های ساکن

در این روستا خانواده‌های :خاندان فتح الهی، یاری، احمدی، میرزایی گودرزی، کماسی، گودرزی، خوانساری و… سکونت دارند. البته خانواده های دیگری نیز هستند ولی تعدادشان کم می‌باشد.

منابع

خاطرات شما از سفر به کمره بالا نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.