زرشگه

644

زرشگه

زرشگه (یا زرشکه) روستایی در شهرستان بروجرد در منطقه توریستی موسوم به ولات نظامی با فاصله پنج کیلومتری از مرکز شهر در استان لرستان است. این روستا در د...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای زرشگه

زرشگه

زرشگه (یا زرشکه) روستایی در شهرستان بروجرد در منطقه توریستی موسوم به ولات نظامی با فاصله پنج کیلومتری از مرکز شهر در استان لرستان است. این روستا در دهستان همت‌آباد در بخش مرکزی قرار دارد. زرشگه روستایی کوهپایه‌ای در مجاورت کوه گرین و دارای بیشترین سهم از نظر وسعت سرزمینی از کوه‌های گرین است. این روستا با راه آسفالته به جاده بروجرد - بیران‌شهر - خرم‌آباد می‌پیوندد و فاصله آن تا شهر بروجرد ۵ کیلومتر است.

مردم‌شناسی

بزرگ ترین طایفه‌ها شمس‌الدین و کوشکی هستند. اولین و ساکنان روستای زرشگه از طایفه شمس‌الدین ، کاکاوند و کوشکی بوده‌اند که بیشترین جمعیت روستا را شکل میدادند که زبان و گویش آنها لکی و لری بوده است. البته چند تیره از ایل بیرانوند بعداً ب این روستا کوچ نموده‌اندکه در حال حاضر اکثریت جمعیت روستا را شامل می‌شوند که به زبان لکی صحبت می کنند. سابقهٔ سکونت این روستا طبق اشیاء بدست آمده به دوران کاسیان می‌رسد.

بنابرسرشماری مرکز آمار ایران جمعیت زرشگه در سال ۱۳۹۵، برابر با ۲۵۱۶ نفر بوده‌است؛ که از این تعداد۱۲۷۹ نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. زرشگه ۴۴۱ خانوار دارد.

همسایه ها

  • شمال:حاجی اباد،قلعه کریم‌خان
  • جنوب:چنارستان
  • شرق:کرت‌اباد، قلعه تازه
  • غرب:شهرستان خرم‌اباد، پاچنار نظامی

منابع

خاطرات شما از سفر به زرشگه نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.