دهکرد (بروجرد)

355

دهکرد (بروجرد)

دِهکُرد روستایی در شهرستان بروجرد در استان لرستان است. این روستا در دهستان والانجرد در شرق بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد. این روستا در مسیر بروج...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای دهکرد (بروجرد)

دهکرد (بروجرد)


دِهکُرد روستایی در شهرستان بروجرد در استان لرستان است. این روستا در دهستان والانجرد در شرق بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد. این روستا در مسیر بروجرد به اراک قرار گرفته‌است. سداین روستا در سالهای اخیر برای ذخیره آب کشاورزی در این منطقه ایجاد شده و موجب رونق بیشتر کشاورزی و باغداری در این روستا شده‌است.

جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت این روستا در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۲۵۵ نفر بوده‌است که از این میان ۶۴۲ نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. دهکرد ۳۰۷ خانوار جمعیت دارد.

گردشگری

سد خاکی دهکرد واقع شده در پانزده کیلومتری بروجرد و در کنار جاده بروجرد-اراک از جاذبه های گردشگری بروجرد می باشد.این سد در سال ۱۳۸۴ توسط جهاد کشاورزی بروجرد به بهره برداری رسیده است.و در حال حاضر سد خاکی دهکرد زیر نظر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد است.رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری لرستان در سال ۸۶ گفته بود که قرار است مجتمع تفریحی در کنار سد دهکرد ساخته شود.وسعت این سد حدود بیست هکتار است.در دریاچه این سد انواع ماهی های آب شیرین یافت می شود.و از نظر ماهیگیری جایگاه خوبی دارد.البته شنا در داخل دریاچه سد بدلیل خطر غرق شدگی و آلودگی شدید آب این سد به مازوت و سموم دیگر و وجود مارهای آبی سمی و باتلاقی بودن آن و نبود امکانات و همچنین نبودن نجات غریق و غواص بطور کامل ممنوع می باشد.تابحال بیش از یکصد نفر در دریاچه این سد غرق شده اند.متاسفانه هیچ گونه تابلو و علائم هشدار شنا ممنوع و حتی سیم خاردار و حفاظ و فنسی در اطراف این سد وجود ندارد.لذا از همه افرادی که در فصل بهار تابستان برای تفریح به اطراف دریاچه روستای دهکرد میروند لطف کنند برای سلامتی خود به هیچ عنوان در داخل سد شنا نکنند چون احتمال غرق شدگی در این سد بسیار بسیار بالاست.

در این منطقه هیچ گونه امکانات رفاهی از قبیل هتل، رستوران و سرویس بهداشتی و امکانات ورزش های آبی از جمله قایقرانی و اسکی روی آب و حتی جایی برای نشیمن مراجعه کنندگان وجود ندارد ولی به دلیل چشم‌انداز و طبیعت زیبای آن در کلیه فصل‌های سال بخصوص در بهار و تابستان مملو از جمعیت می‌باشد که برای گذراندن اوقات فراغت خود به این مکان زیبا مراجعه می‌کنند.

همچنین دریاچه این سد و اطرافش محل زندگی انواع گونه‌های مختلف جانوری منطقه لرستان شامل پرندگان،پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها می‌باشند

منابع

خاطرات شما از سفر به دهکرد (بروجرد) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.