تیزه‌زن

255

تیزه‌زن

تیزه‌زه یا توده زن روستایی است بزرگ و آباد از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان. این روستا در دهستان گودرزی در بخش اشترینان این شهرستان قرار...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای تیزه‌زن

تیزه‌زن

تیزه‌زه یا توده زن روستایی است بزرگ و آباد از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان. این روستا در دهستان گودرزی در بخش اشترینان این شهرستان قرار دارد.

گردشگری

روستای توزه زن در دامنه رشته کوه گرین قرار گرفته‌است و سرآب کرتول از گردشگاه‌های منطقه در مجاورت آن قرار گرفته‌است. از دیگر آثار دیدنی روستا می‌توان به قلعه تاریخی ان اشاره کرد که قدمت ان را به اوایل دوره قاجار نسبت داده‌اند و تاسی و پنج سال پیش اکثر مردم روستا در آنجا زندگی می‌کرده‌اند. همچنین ناصر الدین شاه قاجار در سفرنامه خود بنام (عراق عجم) در گذر از توزه زن از جاذبه‌ها و قلعه ان نام برده‌است. سایر آثار تاریخی روستا عبارتند از: مقبره، آتشکو، باغات سرسبز و تاریخی، حمام قدیمی روستا (که هم‌اکنون در زیر خروارها خاک مدفون بوده و با کمی همت مسئولین می‌تواند به عنوان یک حمام تاریخی باززنده‌سازی و ثبت شود)، گورستان قدیم روستا، و … این روستا هم از منظر تاریخی و هم از منظر طبیعی دارای جاذبه‌های فراوان گردشگری بوده و در صورت کمی توجه می‌تواند به عنوان نگینی در غرب کشور، به مانند گذشته بدرخشد.

جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت تیزه زه در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۱۵ نفر بوده‌است که از این میان ۹۷ح نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. این روستا ۵۸۷ خانوار دارد. اهالی روستا مردمانی خون‌گرم و مهمان نواز بوده به‌طوری‌که همه ساله میزبان تعداد زیادی از گردگشران داخلی و خارجی بوده و از آن‌ها با روی باز پذیرایی می‌کنند.

مردم شناسی

بیشتر مردمان روستای توده‌زن از طایفه ممصارم(صارمی) بیرانوند هستند که از خیلی وقت پیش به این منطقه مهاجرت نموده و باعث بوجود آمدن این روستای بزرگ و زیبا شده اند. از دیگر طوایف موجود در روستا می‌توان طایفه گودرزی و سادات حسینی را نام برد.

زبان مردم این روستا لری سیلاخوری میباشد.

منابع

خاطرات شما از سفر به تیزه‌زن نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.