بیدکلمه

295

بیدکلمه

بیدکلمه Bid Kalmeh(بیکلمه) روستایی است زیبا با مردمی بافرهنگ و متفاوت از سایر روستا های اطراف خود از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان. این روستا د...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای بیدکلمه

بیدکلمه

بیدکلمه Bid Kalmeh(بیکلمه) روستایی است زیبا با مردمی بافرهنگ و متفاوت از سایر روستا های اطراف خود از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان. این روستا در دهستان اشترینان در بخش اشترینان این شهرستان قرار دارد کوه یزدگرد و قلعه یزدگرد در نزدیکی این روستا قرار دارند.

بنیانگذار این روستا حاج ملاآقا بوده که همراه خواهر زاده خود بهرام از کهکدان کوچ کرده ند و این روستا را ساخته اند و از نسل انها طایفه ملاآقایی و بهرامی بوجود آمدند

جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بید کلمه در سال ۱۳۸۵ برابر با ۸۷ نفر بوده‌است که از این میان ۴۴ نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. این روستا ۳۳ خانوار دارد. که البته از سال ۱۳۹۰ اکثرا مهاجران به روستا بازگشته اند و خانه های جدید ساخته اند و جمعیت این روستا در فصول بهار و تابستان به بالای ۱۵۰ نفر میرسد

در سال ۹۶ بیدکلمه ب عنوان روستای گردشگری انتخاب شد که باعث شد جاده اصلی روستااز خاکی به سنگ فرش تغییر یابد

جغرافیای طبیعی

سرسبزی و طبیعت بکر، این روستا را از روستاهای اطراف آن متمایز کرده است.

و دلیل بکر بودن آن قرار گرفتن در خط مرزی استان لرستان و همدان می باشد.

کوه‌های این روستا عبارتند از: هُریلی، برآفتاب بَردی، غار، غار کوچیکه، نوک تیزه، شه مراد، یزدگرد، زمین آسمانی، نسار سُرخه و تپه گر که به بلندی‌های واشان می‌رسد.

قنات‌های این روستا عبارتند از: در پنه (دره پهنه)، سرسوک، هگوالهی (حبیب الهی)، استخر باغ، گبری، مین گاوی، سرخه بالا، سرخه پایین، عینل، دربند، کاسه پشت، باقری، خون کرده و بید.

دارای دیم زارهایی چون کُپَکی، اسپی خانی (سفید خانی)، باغ‌های بید، دره یونجه‌ها، قه گر (سینه تپه گر)، دره حاج خدر و سنگ سفید می‌باشد.

منابع

خاطرات شما از سفر به بیدکلمه نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.