انگشته (بروجرد)

284

انگشته (بروجرد)

انگُشته روستایی از توابع بخش اشترینان شهرستان بروجرد در استان لرستان ایران است. روستای انگشته یکی از روستاهای سرسبز از بخش اشتربنان شهرستان بروجرد در ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای انگشته (بروجرد)

انگشته (بروجرد)

انگُشته روستایی از توابع بخش اشترینان شهرستان بروجرد در استان لرستان ایران است. روستای انگشته یکی از روستاهای سرسبز از بخش اشتربنان شهرستان بروجرد در استان لرستان می باشد . روستای انگشته در نزدیکی مرز استانهای همدان و لرستان واقع شده است. فرهنگ جغرافیایی ایران زبان مردم روستای انگُشته را لری ذکر کرده اند .مردم روستای انگشته در حال حاضر به زبان لری و با لهجه مختص به خودشان تکلم می‌کنند.اکثریت مردم انگشته از ایل روزبهانی اند که سال‌ها قبل از کهکدان (کی کیو) به این روستا نقل مکان کردند و سپس نام خانوادگی خود را به نوابی و فرخچه (برگرفته از نام خان‌ها و ارباب‌های حاکم وقت) تغییر دادند البته افراد دیگری هم در این روستا ساکن هستند که همین دو نام فامیل را دارند ولی از ایل روزبهانی نیستند.

اقوام دیگری از جمله:جعفرآبادی، عسگرپور (گروهی از روزبهانی‌ها)، جعفری حقیقت (علی برار)، امیری، نوابی الحسینی، نبی انگشتری، حیات العینی (حیات الغیبی)، نیز متعلق به این روستا می‌باشند.

وجه تسمیه نام این روستا به‌طور قطع مشخص نشده و عده ای بر این باورند که نام اصلی روستا انگشتر می‌باشد که بعدها در لفظ به انگشته تبدیل شده‌است. روایت قدیمی دیگری در میان مردم رایج است که عده ای آن را ملاک قرار می‌دهند و آن روایت این است: زمانی که اولین گروه به این روستا رسیدند بر سر محل ساخت اولیهٔ روستا به بحث مشغول بودند که ناگهان شخصی در میان جمعیت به جایی اشاره می‌کند (ظاهراً مکانی که مسجد قدیمی روستا بعدها در آن ساخته شد مورد نظر است) بنابراین روستا احداث می‌شود و انگشته (یعنی جایی که با انگشت به آن اشاره شده) نام می‌گیرد.

زبان

فرهنگ جغرافیائی ایران زبان مردم انگشته را لری ذکر کرده‌است.


جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت انگشته در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۲ نفر بوده‌است که از این میان ۹۹ نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. این روستا ۶۶ خانوار دارد.


منابع

خاطرات شما از سفر به انگشته (بروجرد) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.