مرزبن

264

مرزبن

روستای مرزبن یکی از روستاهای استان گلستان و از توابع شهرستان آزادشهر است در ۶کیلومتری شهر آزادشهر و در پای کوه واقع شده‌است و از پیشینه تاریخی ۱۰۰۰ سا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای مرزبن

مرزبن

روستای مرزبن یکی از روستاهای استان گلستان و از توابع شهرستان آزادشهر است در ۶کیلومتری شهر آزادشهر و در پای کوه واقع شده‌است و از پیشینه تاریخی ۱۰۰۰ ساله برخوردار است. شغل بیشتر مردم این روستا، کشاورزی و باغداری وکامیونداری است که محصولات مهم کشاورزی آن برنج و گندم است و مهم‌ترین محصولات باغداری آن آلو، هلو، انار و… است.

موقعیت جغرافیایی

این روستا در مختصات ۳۷درجه و ۰۳دقیقه و ۴۳ثانیه شمالی و ۵۵درجه و ۱۳دقیقه و ۵۰ثانیه شرقی قرار دارد. مرزبن از شمال به جاده بین‌المللی آزادشهر-شاهرود. از جنوب به جنگل‌های هیرکانی. از شرق به شهر نوده خاندوز و از غرب به روستای فاضل آباد و سرکهریزا محدود می‌شود.

جمعیت

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران تعداد خانوار این روستا برابر۴۷۸ و جمعیت این روستا برابر ۱۴۸۰ نفر می‌باشد که تعداد ۷۵۵ این افراد را مردها و ۷۲۵ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند. زبان مردم روستای مرزبن، زبان فارسی با گویش محلی می‌باشد. مذهب همهٔ مردم روستا شیعه می‌باشد.

طبیعت

موقعیت مکانی مرزبن باعث شده‌است که این روستا در جوار جنگل‌های انبوه هیرکانی قرار بگیرد و مناظر زیبایی را ایجاد کند. از جاذبه‌های گردشگری روستای مرزبن می‌توان به جنگل رقو (ریقو)، چاله فیکی، ارقچا (القچا)، تیکه شدوئی (تراشته

امکانات

روستای مرزبن دارای آب‌بندان بزرگی است که در شمال روستا قرار گرفته و هر ساله برای پرورش ماهی استفاده می‌شود و از آب آن نیز برای کشاورزی استفاده می‌گردد. این روستا دارای امکاناتی نظیرمسجد، فاطمیه، خانه بهداشت، پایگاه مقاومت بسیج برادران و خواهران، دفتر شورای اسلامی، مدرسه، پست بانک، گرمابه عمومی، سالن ورزشی، زمین چمن و… است. در این روستاطرح هادی نیز اجرا شده‌است.

تاریخ

قدمت روستای کنونی مرزبن به حدود ۳۰۰ سال می‌رسد؛ ولی اگر قدمت و تاریخ مردمانی که مرزبن را ایجاد کرده‌اند مورد بررسی قرار گیرد قدمت آن به بیش از ۱۰۰۰ سال خواهد رسید.

مکان‌های تاریخی

تپه‌های باستانی

تپه‌های باستانی زیادی در اطراف روستا قرار دارن که همگی گواهی بر تاریخ طولانی مرزبن می‌دهند. ۴ تپه که هر یک منطقه‌ای را پوشش می‌دهند. یک تپه در بخش شمالی که متصل به جنگل است، تپه‌ای دیگر در بخش جنوبی که در گذشته درون جنگل قرار داشته بود ولی با آباد کردن زمین‌ها این تپه در بین زمین‌های کشاورزی قرار گرفته‌است. تپه سوم در غرب روستا و بر روی کوه قرار دارد و تپه چهارم در ضلع شمال غربی قرار گرفته‌است.


منابع

خاطرات شما از سفر به مرزبن نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.