وطن (آزادشهر)

417

وطن (آزادشهر)

وطن، روستایی است از توابع بخش چشمه‌ساران شهرستان آزادشهر در استان گلستان ایران. جمعیت این روستا در دهستان خرمارود جنوبی قرار دارد و ب...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای وطن (آزادشهر)

وطن (آزادشهر)

وطن، روستایی است از توابع بخش چشمه‌ساران شهرستان آزادشهر در استان گلستان ایران.

جمعیت

این روستا در دهستان خرمارود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۵۲ نفر (۲۲۸خانوار) و براساس سرشماری سال 1395 جمعیت روستا 933 نفر بوده‌است. روستای وطن در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و فاصله ان با مرکز شهرستان حدود27 کیلومتر می باشد . چون روستا تقریبا مابین کوهها قرار گرفته است دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و کمترین دمای ان در زمستان حدود5 درجه زیر صفر و بالاترین دمای آن در تابستان حداکثر 30 درجه میباشد.روستای وطن قدمتی حدود 400 ساله دارد و حدود 300 سال پیش روستای بزرگی بوده شغل اکثر مردم روستا در آن زمان دامداری بوده ،به خاطر چرای گاو و گوسفندانشان مجبور بودند به ییلاق و قشلاق بروند.بخشی از این افراد به طرف گرگان و دهنه زرین گل علی آباد ییلاق کردند. زمانی که قصد برگشتن به روستای وطن را داشتند به علت بیماری ریش سفیدشان و سختی راه مجبور به ماندن در آن منطقه شدند و پس از آنکه تعدادشان زیاد شد و صاحب زمین و خانه و ...شدند دیگر به وطن باز نگشتند. این روستا از قدیمی ترین روستاهای شهرستان آزادشهر است در منطقه ای بالاتر از روستا (حدود 4 کیلومتر ) دشت وسیعی وجود دارد که بنام دشت بالاوطن معروف است و در بخش شمالی این دشت منطقه بزرگی وجود دارد که به گوران معروف است در این منطقه آثار فراوانی از گورها و خرابه های شهری باستانی وجود دارد .بنظر میرسد در بیش از 1000 سال قبل در این منطقه تمدنی وجود داشته که هم اکنون از بین رفته است اقوام ساکن در روستای وطن به زبان فارسی صحبت می کنند .اهالی این روستا اکثرا از قوم میردارهستند که به عنوان یکی از قدیمی ترین اقوام ایرانی شناخته شده است .اقوام دیگر ساکن در این روستا گنجی ، نصیری ، شبکی و کمالی هستند.

منابع


این روستا در 27 کیلومتری جنوب غربی شهر آزادشهر قرار دارد .100درصد مردم آن فارس بوده و قدمت آن به بیش از 400 سال میرسد . دارای آب و هوای معتدل میباشد .

خاطرات شما از سفر به وطن (آزادشهر) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.