جفاکنده

282

جفاکنده

جفاکنده، روستایی در دهستان بنفشه‌تپه بخش نوکنده شهرستان بندرگز استان گلستان ایران است. {نام جفا کنده از دو بخش جفا و کنده تشکیل شده. جفا ل...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای جفاکنده

جفاکنده

جفاکنده، روستایی در دهستان بنفشه‌تپه بخش نوکنده شهرستان بندرگز استان گلستان ایران است.


{نام جفا کنده از دو بخش جفا و کنده تشکیل شده. جفا لغت تغییر یافته چیپا می‌باشد به زبان مازندرانی قدیم نام حشره ای سیاه رنگ است که در شمال کشور زیاد می‌باشد و امروزه در زبان مازندرانی به اسم(تسمببو)خوانده میشود. داستان این که این روستا را به این نام گذاشته آمد این است که یعنی محله چیپا در بین مردم روستا و ناحیه بندرگز به این شهرت دارد که روزی مردم روستا علیه حاکم شهر شورش می کنند حاکم نیز بزرگان شهر را فرا میخواند ظرفی پر از چیپا در برابر آنها می‌گذراد و آنها را مجبور می‌کند به خوردن آنها.}

جغرافیا

روستای جفاکنده دریک منطقه نسبتآ هموارومسطحی واقع شده، شیب زمین به صورت ملایم از جنوب به سمت شمال (سواحل دریای خزر است، با توجه به نزدیکی به دریا به‌طور کلی معتدل ومرطوب است و تابستانهای گرم ومرطوب دارد.

اکثرمردم روستا به کار کشاورزی ودامپروری اشتغال دارند. وسعت زمینهای کشاورزی۶۵۰ هکتار است که معمولآ به کشت انواع محصولات از قبیل گندم، برنج، پنبه، سویاومقداری هم مرکبات می‌باشد.

علت وتاریخ پیدایش این روستا نیز چندان معلوم نیست ولی احتمال می‌رود از قدمتی نزدیک به هشتصد سال برخوردار باشد که به نام‌های چیپاکنده، چوباکنده، چوکنده، وبالاخره جفاکنده نامیده شده‌است. تمام مردم این روستا پیرو مذهب شیعه اثنی عشری هستند وهمگی به لهجه مازندرانی تکلم دارند.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۹۲۰ نفر (۳۱۱خانوار) بوده‌است.

منابع

خاطرات شما از سفر به جفاکنده نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.