سرابتاوه

181

سرابتاوه

سرابتاوه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است. این روستا از لحاظ جغرافیایی درحوزه سررود جنوبی و جنوب ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای سرابتاوه

سرابتاوه

سرابتاوه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است. این روستا از لحاظ جغرافیایی درحوزه سررود جنوبی و جنوب شهر یاسوج قرار دارد.سرابتاوه محل تلاقی ورودی استان های خوزستان، بوشهر و فارس به شهر یاسوج می باشد.

مردم

زبان

زبان بومی های این روستا اکثراً لری می باشد. هرچند که با توجه به آمار مهاجر پذیری بالای این روستا از روستاها و شهرستان های مختلف استان، زبان گویش مهاجرین نیز قریب بالاتفاق لری می باشد. هرچند افرادی با زبان های ترکی و فارسی در این روستا وجود دارد ولی به دلیل آشنایی کامل با زبان لری آنها نیز لری صحبت می کنند.

قومیت

اکثر مردم این روستا لر هستند و دومین قومیت مردم این روستا ترک هستند.

مذهب

مذهب مردم این روستا شیعه عثنی العشری می باشد

جمعیت

این روستا در دهستان سررود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵٬۵۹۰ نفر (۱٬۱۶۷خانوار) بوده‌است. این روستا پرجعیت ترین روستای استان کهگیلویه و بویراحمد لقب گرفته است، همچنان که جمعیت این روستا از شهر های لیکک، سی سخت و باشت بیشتر است.

وضعیت فرهنگی

این روستا دارای پنج مدرسه(ساختمان) در فالب دو مدرسه دبیرستان،دو مدرسه راهنمایی، دو مدرسه ابتدایی و یک مدرسه شبانه روزی عشایری می باشد.

سرابتاوه دانشگاه پیام نور یاسوج، دانشگاه آزاد یاسوج و مجتمع آموزشی فنی و حرفه ای پسرانه یاسوج را نیز در خود جای داده است.

وضعیت طبیعی

در فضای جغرافیایی این روستا سه چشمه وجود دارد. دو چشمه در خود بافت مسکونی روستا (یکی فصلی و دیگری دائم) و دیگری چشمه سد شاه قاسم در حوزه روستا و سد شاه قاسم می باشد. البته چشمه های دیگری نیز وجود داشته اند ولی آبدهی آن چندان قابل توجه نبوده که قابل شمارش باشد. مثل چشمه تالارگه

عموماً این چشمه ها برای مصارف کشاورزی استفاده می شود و به دلیل زهکشی آب شرب در این روستا با چاهها ، این چشمه ها به عنوان آب شرب مورد استفاده قرار نمی گیرد.

سد شاه قاسم

سد شاه قاسم با ظرفیت 9 میلیون متر مکعب نیز در حوزه این روستا قرار دارد. سد شاه قاسم با آب چشمه شاه قاسم و آب انحرافی که از کوههای بالادست از جمله گردنه مله شوره،آب ریزی،آب گردویی، آب تاگی، چال خرسی و پریکدان سرچشمه می گیرند، پر می شود. هرچند در دهه ی اخیر به دلیل کمبود نزولات آسمانی چندان شاهد پر شدن آب این سد نشده ایم.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به سرابتاوه نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.