دهنو لوداب

362

دهنو لوداب

دهنو لوداب، روستایی زیبا و شناخته شده مرکز اصلی سکونتگاهی و از توابع بخش لوداب شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است. شغل قدیمی مردم...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای دهنو لوداب

دهنو لوداب

دهنو لوداب، روستایی زیبا و شناخته شده مرکز اصلی سکونتگاهی و از توابع بخش لوداب شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است. شغل قدیمی مردم این روستا کشاورزی و دامداری بوده و محصول شاخص این روستا برنج چمپای خوش عطر لوداب است و کشت گندم و جو در اولویت بعدی می‌باشد. این روستا اولین معلم آموزش و پرورش نوین و اولین مدرسه مقطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی و اولین مرکز بهداشتی درمانی روستایی و دکتر دولتی در این بخش داشته‌است.

بزرگان و بنیانگذاران اصلی این روستا، ملا علی خان خیراندیش و مشهدی عبدالمحمد جهان‌بین هستند. و خانواده‌های قدیمی این روستا شامل خانواده خیراندیش و معتقد و جهان‌بین و نامجو و سادات سایر وابستگان در قالب طایفه بادلانی از مالکان قدیمی و اصلی بخش لوداب می‌باشند.↵مردم این روستا اهل فرهنگ و اجتماعی و اهل علم و تحصیل می‌باشند که از قدیم مراودات و روابط خوبی با سایر روستاهای همسایه خود دارند.

این روستای زیبا در مجاورت رود لوداب و پای کوه معروف به چال شاهین و دارای معماری قدیمی و سنتی ایرانی پلکانی مناطق زاگرس نشین می‌باشد که نمونه‌های مشابه موجود آن در مناطق کردنشین ایران نیز مشاهده می‌شود. گرچه اکنون بافت و الگوی ساخت روستا دستخوش تغییر شده و از مصالح نوین استفاده می‌گردد لکن در زمان گذشته مصالح بوم آورد این روستا سنگ و خشت و گل و چوب بوده‌است.

جمعیت

این روستا در دهستان لوداب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۷ نفر (۸۴خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به دهنو لوداب نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.