خانماباد (کرمانشاه)

207

خانماباد (کرمانشاه)

خانم آباد (کرمانشاه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه در استان کرمانشاه ایران است. این روستا از نظر موقعیت جغرافیایی در فاصله سی کیلومتری ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای خانماباد (کرمانشاه)

خانماباد (کرمانشاه)

خانم آباد (کرمانشاه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه در استان کرمانشاه ایران است. این روستا از نظر موقعیت جغرافیایی در فاصله سی کیلومتری شهر کرمانشاه و بیست و پنج کیلومتری شهرستان کامیاران استان کردستان در دو طرف جاده سنندج-کرمانشاه واقع شده است. قدمت روستای خانم آباد بیش از ۶۰۰ سال می‌باشد. کوه کمرکبود در شرق روستا با ارتفاع حدود سه هزار متر در ادامه رشته کوه بیستون و کوه پراوو قرار دارد. این کوه دارای مراتع سرسبز جنگل‌های بلوط، زالزالک، آلبالوی وحشی، ارژن و دره‌های زبیا است. در بهار افرادی زیادی برای تفرج و جمع‌آوری گیاهان خوراکی و خوشبو کوهی مانند آویشن وحشی به کوه کمرکبود سر می‌زنند. این کوه و مراتع اطراف قبل از انقلاب اسلامی منطقه حفاظت شده بود که حیواناتی مانند کل، بز، قوچ، میش، خرس، پلنگ، روباه، گرگ، کفتار، شغال، عقاب،شاهین، کرکس، خرگوش، جوجه تیغی، مار و سوسمار در آن به وفور دیده می‌شدند.چراگاهای متنوع این کوه در فصل بهار و تابستان میزبان گله‌های عشایر و مردم محلی است.

این روستا دارای خانه بهداشت, پست بانک, مسجد, پایگاه بسیج و مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و نانوایی می‌باشد . خیابان‌ها و کوچه‌ها سنگ فرش شده و تمیز و مرتب می‌باشند. تمامی این امکانات با تلاش و پیگیری بزرگان و اعضای شورای روستا مانند آقای بهروز شیری و آقای علی عسگر خلفی در دوران سازندگی محقق شده است.

در دو طرف جاده روستا و اطراف آن زنان و مردان و کودکانشان مشغول کشاورزی و عمدتا سبزی کاری هستند. بهترین سبزی کشور را می‌توانید از روستای خانم آباد تهیه کنید. سبزی‌ها برای فروش به شهرها و شهرستانهای اطراف از جمله کرمانشاه, ایلام, کردستان, پاوه, جوانرود, سرپل ذهاب, کرند, روانسر و کامیاران فرستاده می شود .

این روستا در دهستان میان‌دربند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰۴ نفر (۱۴۰خانوار) بوده‌ است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به خانماباد (کرمانشاه) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.