چقانرگس

618

چقانرگس

دهستان روستایی در استان کرمانشاه، ازتوابع بخش ماهیدشت معروف به تپه چغا مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان کرمانشاه، جلگه ماهیدشت (۱۲ ک...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای چقانرگس

چقانرگس

دهستان روستایی در استان کرمانشاه، ازتوابع بخش ماهیدشت معروف به تپه چغا مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان کرمانشاه، جلگه ماهیدشت (۱۲ کیلومتری غرب ماهیدشت) واقع شده و این اثر (تپه چقا) در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۶۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است (منبع:سایت همگردی). دالان‌های چند طبقه در زیر تپه و در دل زمین از شگفتی‌های دست ساخت بشر ماقبل تاریخ در این تپه است.

مردم این دهستان به کار دامپروری و کشاورزی مشغول هستند و شیعه مذهب بوده و از عشایر غیور ایل کلهر نیز می‌باشند.

تپه چقا، روستایی از توابع بخش ماهیدشت شهرستان کرمانشاه در استان کرمانشاه ایران است.

جمعیت

جمعیت این روستا بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۷۱ نفر (۱۵۷خانوار) بوده‌است.

مشاهیر

سیما کرمی": مرحومه "سیما کرمی" در سال ۱۳۰۰ در خانواده مذهبی در روستای تپه چقا بخش ماهیدشت دیده به جهان گشود. وی از چهره‌های بارز و سرشناس روستا بود که فعالیت‌های زیادی برای اهالی انجام داد که هر کدام قابل توجه است. مرحومه کرمی از مؤسسان پایگاه مقاومت و آموزش نظامی اهالی و اعزام بسیجیان به جبهه و کمک‌های نقدی و کالایی بوده‌است. سیما کرمی همچنین از بانیان مسجد سیدالشهداء (ع) و عضو شورای اسلامی روستا و عضو شبکه ارتباط ترویجی کشور و رئیس میراث فرهنگی روستا و عضو هیئت امنا مسجد بود و در مدت حیات خود خدمات ارزنده ای همچون یکپارچه کردن اراضی روستا، برگزاری کلاسهای نهضت سواد آموزی، کلاسهای آموزش فرهنگی، آموزش تخصصی قالیبافی، کلاس ترویج دام، برگزاری ایام الله دهه فجر و سایر ایام الله داشت. از وی پنج پسر و دو دختر و ۵۰ نوه و نتیجه بر جا مانده‌است. وی در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۰ در بیمارستان امام علی (ع) به دلیل بیماری قلبی دارفانی را وداع گفت و روحش به ملکوت اعلی پیوست.

- "اکبرعبدی": "استاد اکبر عبدی"شخصی فرهنگی، مدرس دانشگاه، پژوهشگر، که بیش از سه دهه از عمرخود را صرف مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر و دیارش کرمانشاه نمود و افتخار خدمت در سمتهای: رئیس کارگزینی آموزش و پرورش ناحیه سه کرمانشاه، عضو و دبیر در کمیته بررسی آثار و تالیفات در آموزش و پرورش، کارشناس انجمن اولیاء و مربیان استان کرمانشاه و کارشناس مسئول بازنشستگان آموزش و پرورش استان، رئیس کانون فرهنگیان بازنشسته استان و همچنین عضو شورای حل اختلاف (مسئول شعبات مختلف) عضو شورای اجرایی هلال احمر شهرستان کرمانشاه، عضو شورای آموزش و پرورش شهر و استان کرمانشاه، مدرس آموزش مهارتهای زندگی، نایب رئیس مؤسسه امید در استان، عضو شورای کانونهای کشوری در استان و… را در کارنامه خود داشته و دارای بیش از پنجاه مقاله چاپ شده می‌باشد.

- «رحمان عبدی»: «جناب سرهنگ حاج رحمان عبدی» که ایشان نیز بحمدالله از افسران لایق کشور بوده که هم‌اکنون در سمت مدیر کل اداره محترم تأمین اجتماعی نیروهای مسلح استان منشأ خدمات صادقانه ای به هم شهریان و هم استانیهای عزیزمان در کرمانشاه بوده‌است.

"شهدای روستا": غلامرضا الماسی، محمود صیدمحمدی، بهمن ولی زاده

تصاویر

منابع

https://www.golzar.info/164666/

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.


خاطرات شما از سفر به چقانرگس نگارش خاطره

  • A kh

    شنبه, 07 آبان 1401

    به یاد استاد میرزا هدایت خدادوستی شاعر شیرین سخن و اشعار کردی در دهستان چقانرگس ..چیاانگلیسه.. و باعث و بانی نوای دلنشین چمری به زبان محلی همان ۱ آقامین رو ..2حسینم رو ...3هه ی روه.. و ... که در مراسمات مذهبی . و محرم و ترحیم سروده میشوند امروزه نه تنها در استان کرمانشاه بلکه در شهرهای هم جوار همچون ایلام لرستان . سنندج و تاحدودی همدان . مردم بخصوص مداحان از این نوای دلنشین و زیبا و چندین سبک و شاخه مختلف که از این شاعر بزرگ و شیرین سخن به ارث بجا مانده است در بیانات و مداحی خود از این گنجینه باارزش به سرود خود می افزایند و می سرایند و این گنجینه گرانبها را پرکار برد و لازمه هر مداحی ونوایی الگو می دانند اکه به مراسمات حسی زیبا و دلنشین وگرم جان می بخشد.. همچنین استاد میرزاهدایت خدادوستی در امر خیر پاپیش قدم بود و بزرگ خاندان خدادوستی و بزرگ دهستان و روستاهای همجوار و منطقه بود که هرکسی به نوبت خودش ارزش و احترام ویژه ای برایش قائل میشد. استاد میرزا هدایت خدادوستی از مداحان اهل بیت اباعبدلله الحسین ع هم بودن ایشان در مراسمات عاشورا و محرم همیشه پا پیش قدم و گرداننده ی محفل مراسم روضه خوانی و نوحه خوانی بودن .ودر کنار زندگی خود زندگی دیگران را هم گران و با ارزش می دانستنتد و مشکلات مردم و اهالی را حل و فصل میکرد اختلافات را حل میکرد و همه برایش ارزش و احترام قائل بودن روحش شاد و یادش گرامی با تشکر از عوامل برنامه گردشگردی چهار گوشه و ایران گردی همگردی ..عابدین .. چیاانگلیسه خدادوستی کرمانشاه .. باختران ..قهرمانشهر .. کرمانشاهان.. کرمانشاه..کرماشان..

  • Abedin خدادوستی

    سه شنبه, 17 آبان 1401

    سلام .. از طرف عابدین خدادوستی و اهالی دهستان چقانرگس چیا انگلیس ..خدادوستی ... رجبی ... محمدی . کرمی . روزگرد. عباسی . ناصری . اکبری . فتاحی . حیدری . چراغی . کاظمی . حسنی . رحیمیان . کریمی . دبیری . رستمی . حیاتی . قاسمی . عبدی . احمدی . عزیزی . ملکی . روانبخش . خدایاری . رشیدی . ولیزاده . صیدمحمدی . شریفی . روزجنگ . عزیزحیدری ‌. خسروی. پنک . افشارفرد. 100℅ لطف مسؤلین میراث فرهنگی و گردشگری در بازسازی قلعه .قلا. تپه ی چقانرگس کوتاهی نکنند و این میراث با ارزس را بازسازی کنند تا برای عموم قابل مشاهده باشد و گردشگران عزیز راهی پیدا کنند و بتوانند داخل قلعه ۱۲ طبقه را ببینند حدافل دو طبفه را برق کشی و راهروها سیمان کاری و مرتب کنند ولی چرا انجام نمیدهند . همین الان دیر شده چون بارش باران و روان آبهای محلی هم خاک و سطح روی قلعه را می شورد و با خود می برد پایین و هر سال از ارتفاع فلعه کم و کمتر میشود برای مسؤلین کاری ندارد اگر کوتاهی نکنند ودبخوان مسؤلیت خود را به درستی انجام دهند به راحتی می توانند تا بالا و سقف تپه ((قلعه )) پله سازی کنند و مردم بتوانند به راحتی به بالای قلا ..قلعه بروند با این کار وساخت پله و بتن ریزی هم کار مردم و گردشگر را راحت میکنند ودهم باعث جلوگیری از شسته شدن خاک توسط باران و روان آبها میشود هرچند از ناگفته ها و شگفتی های این قلعه با ارزش میراث تاریخی ظاهر یک تپه خاکی ساده چیزی به چشم نمیخورد اما در درون دل خود رازها و زیبایی هایی را می تواند آشکار سازی کند که نظر و توجه هر بیننده ای را به سمت خود جلب خواهد کرد

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.