چشمه مار

286

چشمه مار

چشمه مار (به کردی: کیه‌نی مار) روستایی از توابع بخش فیروزآباد در استان کرمانشاه است. کشف روستا در سال ۱۳۹۰ رسانه‌های اینترنتی از وجود...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای چشمه مار

چشمه مار

چشمه مار (به کردی: کیه‌نی مار) روستایی از توابع بخش فیروزآباد در استان کرمانشاه است.

کشف روستا

در سال ۱۳۹۰ رسانه‌های اینترنتی از وجود روستایی خبر دادند که تا آن زمان در آمار و سرشماری دولتی ناشناخته باقی مانده‌بود. به جز یک نفر از ساکنان روستا که فقط دارای شناسنامه بوده، هیچ‌یک از ساکنان شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه نداشته و یارانه نیز دریافت نمی‌کردند. همچنین هیچ‌گونه امکانات دولتی مانند امکانات بهداشتی و درمانی، آموزشی، راه، آب و برق نیز به این روستا ارائه داده نشده‌بود. این روستا که در مرز سه استان کرمانشاه،‌ ایلام و لرستان قرار دارد، ۱۰ کیلومتر از رودخانۀ سیمره فاصله داشته و در دل جنگل قرار دارد و از آنجا که از یک سمت به رودخانه و از سمت دیگر به کوه محدود می‌شود، قابل دسترسی نبوده‌است. هیچ پل ارتباطی نیز برای عبور و مرور مردم روستا بر روی سیمره ساخته نشده‌بود و ساکنان روستا تنها در چند هفته از سال امکان عبور از رودخانه را با استفاده از تیوب داشتند. همچنین مسئولان بخشداری سرفیروزآباد نه تنها به این روستا سرکشی نکرده‌‌بودند،‌ بلکه از وجود آن نیز ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند.

جمعیت روستا بیش از ۳۰ نفر اعلام شده و شغل مردم روستا کشاورزی و دامداری بوده‌است. این مردم در گذشته از عشایر کوچ‌رو بوده‌اند،‌ اما پس از اسکان اجباری عشایر به دلیل وجود مراتع خوب در نزدیکی این مکان و نیز در روستاهای کالگه و شهره در همجواری آن در این نقطه ساکن شده‌اند. آب آشامیدنی مردم از تنها چشمۀ روستا تأمین شده و هیچ خدمات آبرسانی به این روستا ارائه نشده‌است.

پس از انتشار اخباری مبنی بر وجود این روستا، برخی از مسئولان استان کرمانشاه به این روستا رفته و برخی اقدامات ابتدایی مانند صدور شناسنامه و عقدنامه و نیز تسطیح راه ارتباطی انجام شد. در آبان سال ۱۳۹۳ یک کانکس به عنوان مدرسه به این روستا ارسال و همچنین معلم و آموزشیار به آنجا اعزام شد.

مهاجرت گروهی

با این وجود ۵ سال بعد از این اقدامات، روند خدمت‌رسانی در سطحی نبود که به آبادانی روستا بینجامد. در پاییز ۱۳۹۸ اعلام شد که اهالی روستای چشمه مار با فروختن دام‌ها و واگذاری زمین‌هایشان روستا را ترک کرده و در حاشیۀ شهر کرمانشاه ساکن شده‌اند.

منابع

خاطرات شما از سفر به چشمه مار نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.